Mobil mammografi ska få fler att undersöka sig

Stockholms län får en ”mammobil” som ska åka runt och erbjuda mammografi. Anledningen är de stora skillnader mellan olika socioekonomiska grupper i hur många som gör en undersökning.

den 31 januari 2017

– Vi har tagit olika steg för att öka deltagandet för mammografi. En mobil mammografienhet eller ”mammobil” når ut till många fler kvinnor i område där deltagandet idag är lågt. Vår förhoppning är att det här ska kunna komma på plats redan under 2017, säger landstingsrådet Ella Bohlin (KD), som har ansvar för cancervården och kvinnosjukvården.

Planerna har pågått sedan politikerna beslutade om Cancerplanen för 2016-2019. Den betonar behovet av att utveckla arbetet med jämlikhetsfrågor.

– Mammobilen kan parkera i ett område och bjuda in kvinnor via öppen mottagning. Det här är en fråga om jämlikhet som vi tydligt kopplar till tidig diagnostik och vårt förebyggande arbete inom cancervården. Jag är mycket glad över mammobilen och hur den kan förbättra kvinnors hälsa, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information:
Roksana Schnittger
Pressekreterare (KD)
roksana.schnittger@sll.se

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde