Mobil mammografi ska få fler att undersöka sig

Stockholms län får en ”mammobil” som ska åka runt och erbjuda mammografi. Anledningen är de stora skillnader mellan olika socioekonomiska grupper i hur många som gör en undersökning.

den 31 januari 2017

– Vi har tagit olika steg för att öka deltagandet för mammografi. En mobil mammografienhet eller ”mammobil” når ut till många fler kvinnor i område där deltagandet idag är lågt. Vår förhoppning är att det här ska kunna komma på plats redan under 2017, säger landstingsrådet Ella Bohlin (KD), som har ansvar för cancervården och kvinnosjukvården.

Planerna har pågått sedan politikerna beslutade om Cancerplanen för 2016-2019. Den betonar behovet av att utveckla arbetet med jämlikhetsfrågor.

– Mammobilen kan parkera i ett område och bjuda in kvinnor via öppen mottagning. Det här är en fråga om jämlikhet som vi tydligt kopplar till tidig diagnostik och vårt förebyggande arbete inom cancervården. Jag är mycket glad över mammobilen och hur den kan förbättra kvinnors hälsa, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information:
Roksana Schnittger
Pressekreterare (KD)
roksana.schnittger@sll.se

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren