Mobil mammografi ska få fler att undersöka sig

Stockholms län får en ”mammobil” som ska åka runt och erbjuda mammografi. Anledningen är de stora skillnader mellan olika socioekonomiska grupper i hur många som gör en undersökning.

den 31 januari 2017

– Vi har tagit olika steg för att öka deltagandet för mammografi. En mobil mammografienhet eller ”mammobil” når ut till många fler kvinnor i område där deltagandet idag är lågt. Vår förhoppning är att det här ska kunna komma på plats redan under 2017, säger landstingsrådet Ella Bohlin (KD), som har ansvar för cancervården och kvinnosjukvården.

Planerna har pågått sedan politikerna beslutade om Cancerplanen för 2016-2019. Den betonar behovet av att utveckla arbetet med jämlikhetsfrågor.

– Mammobilen kan parkera i ett område och bjuda in kvinnor via öppen mottagning. Det här är en fråga om jämlikhet som vi tydligt kopplar till tidig diagnostik och vårt förebyggande arbete inom cancervården. Jag är mycket glad över mammobilen och hur den kan förbättra kvinnors hälsa, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information:
Roksana Schnittger
Pressekreterare (KD)
roksana.schnittger@sll.se

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt