Mobil mammografi ska få fler att undersöka sig

Stockholms län får en ”mammobil” som ska åka runt och erbjuda mammografi. Anledningen är de stora skillnader mellan olika socioekonomiska grupper i hur många som gör en undersökning.

den 31 januari 2017

– Vi har tagit olika steg för att öka deltagandet för mammografi. En mobil mammografienhet eller ”mammobil” når ut till många fler kvinnor i område där deltagandet idag är lågt. Vår förhoppning är att det här ska kunna komma på plats redan under 2017, säger landstingsrådet Ella Bohlin (KD), som har ansvar för cancervården och kvinnosjukvården.

Planerna har pågått sedan politikerna beslutade om Cancerplanen för 2016-2019. Den betonar behovet av att utveckla arbetet med jämlikhetsfrågor.

– Mammobilen kan parkera i ett område och bjuda in kvinnor via öppen mottagning. Det här är en fråga om jämlikhet som vi tydligt kopplar till tidig diagnostik och vårt förebyggande arbete inom cancervården. Jag är mycket glad över mammobilen och hur den kan förbättra kvinnors hälsa, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information:
Roksana Schnittger
Pressekreterare (KD)
roksana.schnittger@sll.se

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4