Mobil mammografi ska få fler att undersöka sig

Stockholms län får en ”mammobil” som ska åka runt och erbjuda mammografi. Anledningen är de stora skillnader mellan olika socioekonomiska grupper i hur många som gör en undersökning.

den 31 januari 2017

– Vi har tagit olika steg för att öka deltagandet för mammografi. En mobil mammografienhet eller ”mammobil” når ut till många fler kvinnor i område där deltagandet idag är lågt. Vår förhoppning är att det här ska kunna komma på plats redan under 2017, säger landstingsrådet Ella Bohlin (KD), som har ansvar för cancervården och kvinnosjukvården.

Planerna har pågått sedan politikerna beslutade om Cancerplanen för 2016-2019. Den betonar behovet av att utveckla arbetet med jämlikhetsfrågor.

– Mammobilen kan parkera i ett område och bjuda in kvinnor via öppen mottagning. Det här är en fråga om jämlikhet som vi tydligt kopplar till tidig diagnostik och vårt förebyggande arbete inom cancervården. Jag är mycket glad över mammobilen och hur den kan förbättra kvinnors hälsa, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information:
Roksana Schnittger
Pressekreterare (KD)
roksana.schnittger@sll.se

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn