Möte på mobilt poliskontor

Mobilt poliskontor II
Foto: Markus Nyman

Kristdemokraterna är positivt inställda till mobila poliskontor. Idag höll Erik Slottner, Sofia Modigh och Micke Valier – Kristdemokraternas tre toppkandidater inför valet till Stockholms stadshus – möte med chefen för Södermalmspolisens ingripandesektion (IG-chefen) för att diskutera mobila poliskontor och hur det kan vara ett verktyg för att förebygga och stoppa brott. Mötet ägde rum på ett mobilt poliskontor, placerat precis utanför stadshuset.

Syftet med mobila poliskontor är att öka synligheten och tillgängligheten för allmänheten på platser där det finns ett tillfälligt behov. En stor satsning inleddes 2005 med mobila poliskontor på de mest brottsdrabbade platserna – Stureplan och Medborgarplatsen. Metoden är effektiv och har gett resultat.

De mobila poliskontoren finns på Stureplan och Medborgarplatsen varje fredag och lördag kväll. Arbetet har utvecklats under åren och är nu en naturlig stomme i Citys arbete mot våldet på allmän plats.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör