Några ord om hemlöshet och medmänsklighet

I dag skriver Michael Stjernström (KD) i Länstidningen Södertälje om varför Kristdemokraterna drivit igenom förslaget att hemlösa ska få SL-biljetter och hur förslaget är ett tydligt exempel på hur kristdemokratisk ideologi omsätts i praktiska förbättringar.

Biljetter till hemlösa gör skillnad

Varför ska vi bry oss om människor som saknar någonstans att bo? För många av oss är frågan nästintill absurd, men tyvärr är medmänsklighet inte något självklart i Sverige i dag.

Förra veckan berättade flera medier om att SL kommer att erbjuda frivilligorganisationer och kyrkor 6 000 SL-biljetter. Syftet är att underlätta tillvaron för hemlösa i Stockholms län och bidra till en positiv utveckling i samhället. För oss kristdemokrater, som tagit initiativ och drivit igenom frågan i SL:s styrelse, är det här är en stor framgång och ett klockrent exempel på hur kristdemokratisk ideologi omsätts i praktiska förbättringar.

Vid sidan av alla positiva reaktioner som kommit efter beslutet finns de som tycker att hemlösa inte borde få några biljetter om de inte har arbetat för att bygga upp Sverige. Det är här medmänskligheten och det sociala ansvarstagandet kommer in i bilden.

Kristdemokraterna är ett parti som grundar sig på kristna värderingar. Vi brukar som exempel lyfta fram den Gyllene regeln från Bibeln, som säger att allt det som du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dem. Vår människosyn utgår från att alla människor är lika mycket värda, att vi alla är ofullkomliga och att vi mår bra av att leva i ett samhälle som präglas av omtanke om varandra. Solidariteten och omtanken går bortom familj, grannskap, vänner, intresseföreningar och handlar om en strävan att jämna ut orättvisor och skapa en rättvis fördelning av samhällets goda. En strävan att underlätta tillvaron för dem som har det svårt.

Ingen ska behöva vara hemlös i Stockholms län. Människor som av olika anledningar är hemlösa möter stora och viktiga insatser från frivilligorganisationer och kyrkor. Vi står på föreningarnas och de naturliga sammanslutningarnas sida och ser dem som en stomme i samhället. När vi ser att organisationernas kassor belastas hårt av behovet av att ordna fram SL-biljetter till hemlösa så att de kan ta sig till härbärgen och andra nödvändiga verksamheter är det därför mycket glädjande att det offentliga kan stödja dessa organisationer genom att stå för kostnaden för biljetterna.

Kristdemokraterna arbetar vidare mot hemlösheten. Regeringens nationella hemlöshetssamordnare arbetar på socialminister Göran Hägglunds uppdrag för att stödja kommunerna i arbetet och har på kort tid gjort stora framsteg.

Vi är övertygade om att värderingar behövs i politiken. Den medmänsklighet som ligger till grund för Sveriges tradition av att visa omtanke om människor som står inför svåra situationer behöver erövras på nytt. Och på nytt. Kristdemokraterna kommer att fortsätta verka för ett Sverige där människovärdet är i centrum. Vi är Alliansens sociala röst.

Michael Stjernström (KD)Michael Stjernström (KD)
Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde