Några ord om hemlöshet och medmänsklighet

I dag skriver Michael Stjernström (KD) i Länstidningen Södertälje om varför Kristdemokraterna drivit igenom förslaget att hemlösa ska få SL-biljetter och hur förslaget är ett tydligt exempel på hur kristdemokratisk ideologi omsätts i praktiska förbättringar.

Biljetter till hemlösa gör skillnad

Varför ska vi bry oss om människor som saknar någonstans att bo? För många av oss är frågan nästintill absurd, men tyvärr är medmänsklighet inte något självklart i Sverige i dag.

Förra veckan berättade flera medier om att SL kommer att erbjuda frivilligorganisationer och kyrkor 6 000 SL-biljetter. Syftet är att underlätta tillvaron för hemlösa i Stockholms län och bidra till en positiv utveckling i samhället. För oss kristdemokrater, som tagit initiativ och drivit igenom frågan i SL:s styrelse, är det här är en stor framgång och ett klockrent exempel på hur kristdemokratisk ideologi omsätts i praktiska förbättringar.

Vid sidan av alla positiva reaktioner som kommit efter beslutet finns de som tycker att hemlösa inte borde få några biljetter om de inte har arbetat för att bygga upp Sverige. Det är här medmänskligheten och det sociala ansvarstagandet kommer in i bilden.

Kristdemokraterna är ett parti som grundar sig på kristna värderingar. Vi brukar som exempel lyfta fram den Gyllene regeln från Bibeln, som säger att allt det som du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dem. Vår människosyn utgår från att alla människor är lika mycket värda, att vi alla är ofullkomliga och att vi mår bra av att leva i ett samhälle som präglas av omtanke om varandra. Solidariteten och omtanken går bortom familj, grannskap, vänner, intresseföreningar och handlar om en strävan att jämna ut orättvisor och skapa en rättvis fördelning av samhällets goda. En strävan att underlätta tillvaron för dem som har det svårt.

Ingen ska behöva vara hemlös i Stockholms län. Människor som av olika anledningar är hemlösa möter stora och viktiga insatser från frivilligorganisationer och kyrkor. Vi står på föreningarnas och de naturliga sammanslutningarnas sida och ser dem som en stomme i samhället. När vi ser att organisationernas kassor belastas hårt av behovet av att ordna fram SL-biljetter till hemlösa så att de kan ta sig till härbärgen och andra nödvändiga verksamheter är det därför mycket glädjande att det offentliga kan stödja dessa organisationer genom att stå för kostnaden för biljetterna.

Kristdemokraterna arbetar vidare mot hemlösheten. Regeringens nationella hemlöshetssamordnare arbetar på socialminister Göran Hägglunds uppdrag för att stödja kommunerna i arbetet och har på kort tid gjort stora framsteg.

Vi är övertygade om att värderingar behövs i politiken. Den medmänsklighet som ligger till grund för Sveriges tradition av att visa omtanke om människor som står inför svåra situationer behöver erövras på nytt. Och på nytt. Kristdemokraterna kommer att fortsätta verka för ett Sverige där människovärdet är i centrum. Vi är Alliansens sociala röst.

Michael Stjernström (KD)Michael Stjernström (KD)
Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4