Nattrafik på pendeltågen vallöfte för KD

Stockholm den 29 april 2014

Pendeltågen ska följa efter tunnelbanan och införa nattrafik på fredagar och lördagar. Det vallöftet ger Kristdemokraterna i Stockholm. Trafiknämnden beslutade i går att det kommer att bli en utredning om nattrafik, något som Dagens Nyheter rapporterar om i dag.

– I en växande metropol som Stockholm där långt ifrån alla jobbar vanliga kontorstider ser vi det som ett naturligt steg. Med pKarl Henriksson (KD)endeltåg i stället för nattbuss kan vi förkorta restiderna, öka tryggheten och föra länets olika delar närmare varandra, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Sträckan Stockholm-Uppsala beräknas bli 30 minuter kortare genom Kristdemokraternas förslag. På sträckan Stockholm-Södertälje sparar tågen 23 minuters restid, på sträckan Stockholm-Kungsängen 44 minuter och på sträckan Stockholm-Västerhaninge 22 minuter.

– Precis som det kristdemokratiska förslaget om nattrafiken i tunnelbanan blev en stor framgång är vi övertygade om att det finns ett stort behov av nattrafik på pendeltågen. När tågen som i dag slutar gå strax efter klocken ett hindrar det spontana resor och försvårar arbetspendlande med kollektivtrafiken, säger Karl Henriksson.
För mer information:
Simon Olsson

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet

Osteoporos är en sjukdom som drabbar många kvinnor. Ella Bohlin (KD) har lyft upp den på agendan i arbetet i Stockholms läns landsting. I dagarna

Alliansen startar upphandling av färdtjänsten med krav på sociala villkor

Nu startar nästa upphandling av färdtjänsten i Stockholms län. Alliansen har två prioriteringar: Att ställa krav på arbetsrättsliga och social

Stockholm inför en egen kömiljard

När regeringen kom till makten avskaffades kömiljarden. I dag tog därför landstingsstyrelsen i Stockholms läns landsting beslut om att införa en