Nattrafik på pendeltågen vallöfte för KD

Stockholm den 29 april 2014

Pendeltågen ska följa efter tunnelbanan och införa nattrafik på fredagar och lördagar. Det vallöftet ger Kristdemokraterna i Stockholm. Trafiknämnden beslutade i går att det kommer att bli en utredning om nattrafik, något som Dagens Nyheter rapporterar om i dag.

– I en växande metropol som Stockholm där långt ifrån alla jobbar vanliga kontorstider ser vi det som ett naturligt steg. Med pKarl Henriksson (KD)endeltåg i stället för nattbuss kan vi förkorta restiderna, öka tryggheten och föra länets olika delar närmare varandra, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Sträckan Stockholm-Uppsala beräknas bli 30 minuter kortare genom Kristdemokraternas förslag. På sträckan Stockholm-Södertälje sparar tågen 23 minuters restid, på sträckan Stockholm-Kungsängen 44 minuter och på sträckan Stockholm-Västerhaninge 22 minuter.

– Precis som det kristdemokratiska förslaget om nattrafiken i tunnelbanan blev en stor framgång är vi övertygade om att det finns ett stort behov av nattrafik på pendeltågen. När tågen som i dag slutar gå strax efter klocken ett hindrar det spontana resor och försvårar arbetspendlande med kollektivtrafiken, säger Karl Henriksson.
För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi