Nej till Apple-butik i Kungsträdgården

Idag skriver DN och Fastighetstidningen om Kristdemokraternas kritik mot planerna på att bygga en Apple-butik i Kungsträdgården. Det finns andra, mer lämpliga, platser i City, till exempel på Norrmalmstorg.

Pressmeddelande, 2016-03-10

– Kristdemokraterna är kritiska till förslaget att öppna en Apple-butik i Kungsträdgården. Apple bör istället erbjudas etablering på Norrmalmstorg eller en annan lämplig plats i City. Vi anser att Kungsträdgården ska öppnas upp mot Hamngatan så att parken bli en integrerad del av stadslivet och därmed en stadspark värdig sitt namn.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, inför nämndens beslut om att påbörja en detaljplan, ett start-PM, för att bygga en Apple-butik i Kungsträdgården. Butiken planeras ligga på den plats där restaurangen Friday’s finns idag.

– Den planerade butiken skulle sluta parken och göra den mindre naturlig som plats för rekreation och möten. Verksamheten passar betydligt bättre på Norrmalmstorg eller en liknande centralt belägen plats, säger Erik Slottner (KD).

– Norrmalmstorg ligger i Kungsträdgårdens absoluta närhet och används i dagsläget främst som en passage för att ta sig vidare till andra platser. En etablering på denna plats tjänar stockholmarnas intressen bättre, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär