Nej till Apple-butik i Kungsträdgården

Idag skriver DN och Fastighetstidningen om Kristdemokraternas kritik mot planerna på att bygga en Apple-butik i Kungsträdgården. Det finns andra, mer lämpliga, platser i City, till exempel på Norrmalmstorg.

Pressmeddelande, 2016-03-10

– Kristdemokraterna är kritiska till förslaget att öppna en Apple-butik i Kungsträdgården. Apple bör istället erbjudas etablering på Norrmalmstorg eller en annan lämplig plats i City. Vi anser att Kungsträdgården ska öppnas upp mot Hamngatan så att parken bli en integrerad del av stadslivet och därmed en stadspark värdig sitt namn.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, inför nämndens beslut om att påbörja en detaljplan, ett start-PM, för att bygga en Apple-butik i Kungsträdgården. Butiken planeras ligga på den plats där restaurangen Friday’s finns idag.

– Den planerade butiken skulle sluta parken och göra den mindre naturlig som plats för rekreation och möten. Verksamheten passar betydligt bättre på Norrmalmstorg eller en liknande centralt belägen plats, säger Erik Slottner (KD).

– Norrmalmstorg ligger i Kungsträdgårdens absoluta närhet och används i dagsläget främst som en passage för att ta sig vidare till andra platser. En etablering på denna plats tjänar stockholmarnas intressen bättre, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag