Nej till Apple-butik i Kungsträdgården

Idag skriver DN och Fastighetstidningen om Kristdemokraternas kritik mot planerna på att bygga en Apple-butik i Kungsträdgården. Det finns andra, mer lämpliga, platser i City, till exempel på Norrmalmstorg.

Pressmeddelande, 2016-03-10

– Kristdemokraterna är kritiska till förslaget att öppna en Apple-butik i Kungsträdgården. Apple bör istället erbjudas etablering på Norrmalmstorg eller en annan lämplig plats i City. Vi anser att Kungsträdgården ska öppnas upp mot Hamngatan så att parken bli en integrerad del av stadslivet och därmed en stadspark värdig sitt namn.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, inför nämndens beslut om att påbörja en detaljplan, ett start-PM, för att bygga en Apple-butik i Kungsträdgården. Butiken planeras ligga på den plats där restaurangen Friday’s finns idag.

– Den planerade butiken skulle sluta parken och göra den mindre naturlig som plats för rekreation och möten. Verksamheten passar betydligt bättre på Norrmalmstorg eller en liknande centralt belägen plats, säger Erik Slottner (KD).

– Norrmalmstorg ligger i Kungsträdgårdens absoluta närhet och används i dagsläget främst som en passage för att ta sig vidare till andra platser. En etablering på denna plats tjänar stockholmarnas intressen bättre, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde