Nej till graffitiväggar

Erik Slottner (KD)

– Det sänder helt fel signaler att den rödgrönrosa majoriteten fortsätter att planera lagliga graffitiväggar på Södermalm och Kungsholmen när nya siffror visar att klottret ökar lavinartat i innerstaden. Det krävs att den rödgrönrosa majoriteten tänker om i denna fråga. Annars är Stockholms rykte som en ren, snygg och attraktiv stad hotad.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av att trafikkontoret presenterar ny statistik som bland annat SVT Nyheter Stockholm rapporterar om.

– Det var ett misstag att riva upp stadens nolltolerans mot klotter och olaglig graffiti. Det är högst troligt att en del av den stora ökningen hänger samman med den nya policyn. Det finns därutöver en naiv tro inom den rödgrönrosa majoriteten på att lagliga graffitiväggar kan minska förekomsten av klotter och skadegörelse. Erfarenheterna av lagliga väggar har i flera fall varit att även omgivningen i anslutning till väggarna har blivit nerklottrad, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Klotter förfular vår gemensamma stadsmiljö, sprayfärgen förstör hållbarheten i betongen i våra byggnader och saneringen kostar stora summor pengar som skulle kunna användas till äldreomsorg, skola och socialtjänst. Dessutom ökar den upplevda otryggheten och innerstaden. Att i detta läge planera för nya klotterväggar är direkt oansvarigt.

Markus Nyman

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär