Nej till graffitiväggar

Erik Slottner (KD)

– Det sänder helt fel signaler att den rödgrönrosa majoriteten fortsätter att planera lagliga graffitiväggar på Södermalm och Kungsholmen när nya siffror visar att klottret ökar lavinartat i innerstaden. Det krävs att den rödgrönrosa majoriteten tänker om i denna fråga. Annars är Stockholms rykte som en ren, snygg och attraktiv stad hotad.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av att trafikkontoret presenterar ny statistik som bland annat SVT Nyheter Stockholm rapporterar om.

– Det var ett misstag att riva upp stadens nolltolerans mot klotter och olaglig graffiti. Det är högst troligt att en del av den stora ökningen hänger samman med den nya policyn. Det finns därutöver en naiv tro inom den rödgrönrosa majoriteten på att lagliga graffitiväggar kan minska förekomsten av klotter och skadegörelse. Erfarenheterna av lagliga väggar har i flera fall varit att även omgivningen i anslutning till väggarna har blivit nerklottrad, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Klotter förfular vår gemensamma stadsmiljö, sprayfärgen förstör hållbarheten i betongen i våra byggnader och saneringen kostar stora summor pengar som skulle kunna användas till äldreomsorg, skola och socialtjänst. Dessutom ökar den upplevda otryggheten och innerstaden. Att i detta läge planera för nya klotterväggar är direkt oansvarigt.

Markus Nyman

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde