Nej till graffitiväggar

Erik Slottner (KD)

– Det sänder helt fel signaler att den rödgrönrosa majoriteten fortsätter att planera lagliga graffitiväggar på Södermalm och Kungsholmen när nya siffror visar att klottret ökar lavinartat i innerstaden. Det krävs att den rödgrönrosa majoriteten tänker om i denna fråga. Annars är Stockholms rykte som en ren, snygg och attraktiv stad hotad.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av att trafikkontoret presenterar ny statistik som bland annat SVT Nyheter Stockholm rapporterar om.

– Det var ett misstag att riva upp stadens nolltolerans mot klotter och olaglig graffiti. Det är högst troligt att en del av den stora ökningen hänger samman med den nya policyn. Det finns därutöver en naiv tro inom den rödgrönrosa majoriteten på att lagliga graffitiväggar kan minska förekomsten av klotter och skadegörelse. Erfarenheterna av lagliga väggar har i flera fall varit att även omgivningen i anslutning till väggarna har blivit nerklottrad, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Klotter förfular vår gemensamma stadsmiljö, sprayfärgen förstör hållbarheten i betongen i våra byggnader och saneringen kostar stora summor pengar som skulle kunna användas till äldreomsorg, skola och socialtjänst. Dessutom ökar den upplevda otryggheten och innerstaden. Att i detta läge planera för nya klotterväggar är direkt oansvarigt.

Markus Nyman

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn