Nittio nya pendeltåg till Mälarregionen

– Nu pågår Mälartinget i Stockholm, en av Sveriges mest attraktiva och växande region möts och framtidsutsikterna är goda. Men om regionen ska kunna fortsätta att utvecklas till en av världens mest attraktiva och konkurrenskraftiga regioner måste kollektivtrafiken förbättras avsevärt säger Karl Henriksson (KD), suppleant i Mälardalsrådet och SL.
– Vi kristdemokrater vill därför utveckla MÄLAB (Mälardalstrafik AB) till att ta det yttersta ansvaret för den storregionala kollektivtrafiken i hela Mälardalen och Östra Mellansverige. Minst 90 nya tåg behöver köpas in för att förstärka kollektivtrafiken och MÄLAB bör planera och samordna trafik och upphandla driften av trafiken.

– Vi förordar även en utbyggnad av Ostlänken. Då skulle även Norrköping och Linköping kunna ingå i den gemensamma pendlingsregion i Östra Mellansverige, till stor glädje både för näringslivet och för de som arbetar i vår region avslutar Karl Henriksson (KD).

Fakta:

Mälardalsrådet är en ideell och politiskt styrd organisation. Rådets roll är att vara en storregional mötesplats. En mötesplats för medlemmarna, kommuner och landsting i Stockholm-Mälarregionen, men också i allt högre grad för samverkan mellan politik, näringsliv och akademi.

Stockholm-Mälarregionen är en alltmer integrerad region med en tredjedel av Sveriges invånare. Befolkningen väntas växa med två Malmö fram till år 2030. Förbättrade förutsättningar för pendling är bra för arbetsmarknadsregionen och förenklar matchning mellan arbetstagare och företag. Infrastruktur och väl fungerande kommunikationer är också en förutsättning för Stockholm-Mälarregionens internationella konkurrenskraft.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde