NKS är varken fördyrat eller försenat

Idag är jag intervjuad i en artikel i SvD om Nya Karolinska Solna med rubriken att första patienten får vänta i ett halvår till.
Det framstår som att NKS är försenat. Det stämmer inte. Byggandet av NKS är reglerat i ett så kallat OPS-avtal tecknat 2010 där det framgår att sjukhuset ska öppna för de första patienterna sent 2016 och att huvudparten av NKS ska kunna tas i bruk under 2017. Detta har inte ändrats utan fullmäktiges beslut kommer att hållas och NKS håller såväl budget som tidplan, in i minsta detalj. Jag har tydligt framfört detta i samtal med svenskans reporter. Priset för att bygga NKS är 14,5 miljarder och det är ett fast pris.
Däremot kommer landstinget att satsa 28 miljarder för att bygga ut vården inom ramen för framtidsplan för hälso- och sjukvården. Där finns också satsningar på nya vårdplatser på bland annat Astrid Lindgrens barnsjukhus. Detta påverkar inte NKS-avtalet och är inte ett exempel på någon fördyring.
Jag välkomnar alltid en debatt om vårdens utmaningar, och vill på detta sätt undvika att missförstånd uppstår.

Stig Nyman
Landstingsråd

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol