NKS är varken fördyrat eller försenat

Idag är jag intervjuad i en artikel i SvD om Nya Karolinska Solna med rubriken att första patienten får vänta i ett halvår till.
Det framstår som att NKS är försenat. Det stämmer inte. Byggandet av NKS är reglerat i ett så kallat OPS-avtal tecknat 2010 där det framgår att sjukhuset ska öppna för de första patienterna sent 2016 och att huvudparten av NKS ska kunna tas i bruk under 2017. Detta har inte ändrats utan fullmäktiges beslut kommer att hållas och NKS håller såväl budget som tidplan, in i minsta detalj. Jag har tydligt framfört detta i samtal med svenskans reporter. Priset för att bygga NKS är 14,5 miljarder och det är ett fast pris.
Däremot kommer landstinget att satsa 28 miljarder för att bygga ut vården inom ramen för framtidsplan för hälso- och sjukvården. Där finns också satsningar på nya vårdplatser på bland annat Astrid Lindgrens barnsjukhus. Detta påverkar inte NKS-avtalet och är inte ett exempel på någon fördyring.
Jag välkomnar alltid en debatt om vårdens utmaningar, och vill på detta sätt undvika att missförstånd uppstår.

Stig Nyman
Landstingsråd

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde