Nödvändig satsning från regeringen på barnmorskor

Ella Bohlin och Göran Hägglund (KD)

Regeringen storsatsar på att utbilda fler barnmorskor för att underlätta den ansträngda situationen i förlossningsvården i bland annat Stockholm. Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting ser initiativet som nödvändigt.

– Alla som föds i Stockholm ska få en så trygg start i livet som möjligt. Den här satsningen hjälper till att lösa ett av de största problemen för vården. Med fler som arbetar i vården minskar stressen samtidigt som säkerheten för de blivande mammorna ökar, säger Ella Bohlin (KD), förstanamn i höstens landstingsval.

Socialminister Göran Hägglund (KD) berättar om insatsen i Dagens Nyheter. Det ska bli 150 nya utbildningsplatser för barnmorskor.

– Vi har tittat på vad det faktiska behovet är för att kunna möta de krav vi ställer på sjukvården. Då fordras det att fler får en möjlighet att utbilda sig till yrken som både är efterfrågade bland blivande studenter och där det finns ett behov på arbetsmarknaden, säger Göran Hägglund.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde