Nödvändig satsning från regeringen på barnmorskor

Ella Bohlin och Göran Hägglund (KD)

Regeringen storsatsar på att utbilda fler barnmorskor för att underlätta den ansträngda situationen i förlossningsvården i bland annat Stockholm. Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting ser initiativet som nödvändigt.

– Alla som föds i Stockholm ska få en så trygg start i livet som möjligt. Den här satsningen hjälper till att lösa ett av de största problemen för vården. Med fler som arbetar i vården minskar stressen samtidigt som säkerheten för de blivande mammorna ökar, säger Ella Bohlin (KD), förstanamn i höstens landstingsval.

Socialminister Göran Hägglund (KD) berättar om insatsen i Dagens Nyheter. Det ska bli 150 nya utbildningsplatser för barnmorskor.

– Vi har tittat på vad det faktiska behovet är för att kunna möta de krav vi ställer på sjukvården. Då fordras det att fler får en möjlighet att utbilda sig till yrken som både är efterfrågade bland blivande studenter och där det finns ett behov på arbetsmarknaden, säger Göran Hägglund.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De