Nord-sydlig förbindelse i skärgården genomförs ej

Pressmeddelande Stockholm den 1 oktober 2013

– Trafiknämnden beslutade i dag att avbryta upphandlingen av skärgårdstrafiken. En första konsekvens av att upphandlingen av skärgårdstrafiken avbryts är att den nord-sydliga förbindelsen tas bort. Den skulle ha fungerat som en tvärbana i skärgården, men eftersom den ingick i upphandlingen går den nu om intet, säger Michael Stjernström (KD), ledamot i trafiknämnden.

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting har stått bakom upphandlingen.

Michael Stjernström (KD)– Vi är nu det enda parti som ville se att upphandlingen genomförts. Vi är väldigt besvikna över beslutet. Upphandlingen skulle ha inneburit en storsatsning på skärgårdstrafiken med ytterligare 25 miljoner kronor per år. Nu måste avtalen på kort sikt antingen förlängas eller direktupphandlas vilket både kan strida mot gällande lagstiftning och innebär en risk för skenande kostnader, säger Michael Stjernström.

– Hela upphandlingen måste nu göras om. Kristdemokraternas krav inför den kommande upphandlingen är att SL:s periodkort skall börja gälla även för skärgårdstrafiken. Det kommer att innebära att vanliga stockholmare helt utan extra kostnad kan besöka skärgården. Därmed får näringslivet i skärgården avsevärt förbättrade förutsättningar att utvecklas, avslutar Michael Stjernström.

För mer information:
Simon Olsson

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,