Norrtälje sjukhus ska vara kvar som akutsjukhus

Framtiden för Tiohundraprojektet är en viktig fråga för Norrtäljeborna och för hela Stockholmsregionen. I dag träffas gruppledarna för Stockholms läns landsting och den politiska ledningen i Norrtälje kommun för att gemensamt bekräfta att projektet är säkrat till den 31 december 2015. Norrtälje sjukhus ska vara kvar som akutsjukhus och Vårdval Stockholm gäller fullt ut.

– Norrtälje är en mycket betydelsefull del i framtidens hälso- och sjukvård i Stockholmsregionen. Alla länsbor har rätt till lika god vård, säger finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M).

– Att Norrtälje sjukhus finns kvar som akutsjukhus är viktigt för vården i Roslagen och Stockholms län. Vi strävar efter en långsiktig lösning för vården i Norrtälje kommun och att Tiohundra nu kan fortsätta är ett bra steg på vägen, säger personal- och produktionslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Jag är stolt över att det framgångsrika Vårdval Stockholm i och med detta beslut nu även fullt ut kommer att gälla i Norrtälje kommun och Tiohundra. Vårdval ger snabbare tillgång till läkare och större valfrihet säger Stig Nyman (KD).

– Norrtäljeprojektets stora landvinning är att skapa bättre samband mellan kommunal omsorg och landstingets vård så att människor inte hamnar i kläm. Med projektets förlängning skapas arbetsro för ytterligare förbättringar för framför allt äldre och personer med särskilda behov, säger Gustav Andersson (C).

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,