Norrtälje sjukhus ska vara kvar som akutsjukhus

Framtiden för Tiohundraprojektet är en viktig fråga för Norrtäljeborna och för hela Stockholmsregionen. I dag träffas gruppledarna för Stockholms läns landsting och den politiska ledningen i Norrtälje kommun för att gemensamt bekräfta att projektet är säkrat till den 31 december 2015. Norrtälje sjukhus ska vara kvar som akutsjukhus och Vårdval Stockholm gäller fullt ut.

– Norrtälje är en mycket betydelsefull del i framtidens hälso- och sjukvård i Stockholmsregionen. Alla länsbor har rätt till lika god vård, säger finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M).

– Att Norrtälje sjukhus finns kvar som akutsjukhus är viktigt för vården i Roslagen och Stockholms län. Vi strävar efter en långsiktig lösning för vården i Norrtälje kommun och att Tiohundra nu kan fortsätta är ett bra steg på vägen, säger personal- och produktionslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Jag är stolt över att det framgångsrika Vårdval Stockholm i och med detta beslut nu även fullt ut kommer att gälla i Norrtälje kommun och Tiohundra. Vårdval ger snabbare tillgång till läkare och större valfrihet säger Stig Nyman (KD).

– Norrtäljeprojektets stora landvinning är att skapa bättre samband mellan kommunal omsorg och landstingets vård så att människor inte hamnar i kläm. Med projektets förlängning skapas arbetsro för ytterligare förbättringar för framför allt äldre och personer med särskilda behov, säger Gustav Andersson (C).

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde