Nu är upphandlingen klar för pendelbåten till Ekerö

I går blev det klart att rederiet Ballerina kommer att köra den nya pendelbåtslinjen mellan Stockholms city och Ekerö som startar i augusti. Kristdemokraterna som tagit initiativ till Stockholms framväxande nät av pendelbåtstrafik gratulerar till uppdraget och konstaterar att ännu ett vallöfte är på väg att uppfyllas.

Karl Henriksson (KD)– Den första pendelbåtslinjen Sjövägen som Ballerina kör för SL i dag har blivit en succé varje år sedan starten. Vi kristdemokrater har varit drivande i att både Sjövägen och Ekeröpendeln kommer på plats, och vi ser fram emot en bättre arbetspendling med kollektivtrafik tack vare fler båtar på Stockholms naturliga vattenvägar, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Båtlinjen till Ekerö kommer att börja med en försöksperiod under två år.

– Vi hoppas att pendelbåten ska bli permanent eftersom den kan underlätta kollektivtrafikresor till jobbet för Ekeröborna. Genom pendelbåtarna tar vi stora steg för att utveckla SL-trafiken för framtiden, säger Karl Henriksson.

Ekerölinjen

Båten kommer, att gå från Tappström till Jungfrsund, Kungshättan (brygga på Kungshatt, anropsstyrd trafik), Ekensberg/Gröndal, Lilla Essingen och Klara Mälarstrand.

Linjen ska trafikeras med tre avgångar från varje ändhållplats per vardag inom rusningstid. Hela sträckan kommer att ta 50-55 minuter.

Trafiken startar den 22 augusti och kommer under försöksperioden att hålla på i två år.

SL:s biljetter gäller på båtarna.

Sjötrafiken har i dag 90 procent i kundnöjdhet. Målet är att behålla den höga nivån.

4 april 2013: Kristdemokraterna föreslår ny pendelbåtslinje mellan Ekerö och Stockholm >>

Läs mer om Kristdemokraterna och pendelbåtar >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4