Nu är upphandlingen klar för pendelbåten till Ekerö

I går blev det klart att rederiet Ballerina kommer att köra den nya pendelbåtslinjen mellan Stockholms city och Ekerö som startar i augusti. Kristdemokraterna som tagit initiativ till Stockholms framväxande nät av pendelbåtstrafik gratulerar till uppdraget och konstaterar att ännu ett vallöfte är på väg att uppfyllas.

Karl Henriksson (KD)– Den första pendelbåtslinjen Sjövägen som Ballerina kör för SL i dag har blivit en succé varje år sedan starten. Vi kristdemokrater har varit drivande i att både Sjövägen och Ekeröpendeln kommer på plats, och vi ser fram emot en bättre arbetspendling med kollektivtrafik tack vare fler båtar på Stockholms naturliga vattenvägar, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Båtlinjen till Ekerö kommer att börja med en försöksperiod under två år.

– Vi hoppas att pendelbåten ska bli permanent eftersom den kan underlätta kollektivtrafikresor till jobbet för Ekeröborna. Genom pendelbåtarna tar vi stora steg för att utveckla SL-trafiken för framtiden, säger Karl Henriksson.

Ekerölinjen

Båten kommer, att gå från Tappström till Jungfrsund, Kungshättan (brygga på Kungshatt, anropsstyrd trafik), Ekensberg/Gröndal, Lilla Essingen och Klara Mälarstrand.

Linjen ska trafikeras med tre avgångar från varje ändhållplats per vardag inom rusningstid. Hela sträckan kommer att ta 50-55 minuter.

Trafiken startar den 22 augusti och kommer under försöksperioden att hålla på i två år.

SL:s biljetter gäller på båtarna.

Sjötrafiken har i dag 90 procent i kundnöjdhet. Målet är att behålla den höga nivån.

4 april 2013: Kristdemokraterna föreslår ny pendelbåtslinje mellan Ekerö och Stockholm >>

Läs mer om Kristdemokraterna och pendelbåtar >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde