Nu börjar arbetet med att göra linje 4 till spårväg

den 17 oktober 2014

Alliansen satsar 40 miljoner kronor på att starta arbetet med att göra om busslinje 4 i Stockholms innerstad till spårväg.

Karl Henriksson (KD)– Vi måste höja kapaciteten på sträckan eftersom bussar inte räcker till. Fyran är i dag Sveriges största busslinje med 60 000 resenärer varje dag, Med spårvagnar löser vi utmaningar som gäller tillgänglighet och trängsel, samtidigt som vi avlastar tunnelbanan i innerstaden, säger Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden.

SL har i år analyserat behovet av kapacitetsförstärkning på linje 4:s sträcka. Alliansen går nu vidare med en förstudie under 2015 och 2016 och investerar 20 miljoner kronor per år.

– Det har funnits ett långt engagemang från Kristdemokraternas sida för effektiva tvärgående förbindelser som kan komma på plats under en relativt nära framtid. Vi måste använda fler verktyg i verktygslådan för att lösa Stockholms trafikproblem, allt från pendelbåtar, linbanor och tunnelbanor till spårvägar. Eftersom blåbussarna på linje 4 kommer att slå i taket när det gäller kapaciteten är vi glada över att kunna byta ut dem mot spårvagnar, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Dagens Nyheter: Nu är 4:an på väg att bli spårvagn >>

Mer om Kristdemokraternas arbete för spårväg i Stockholm >>

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen