Nu börjar arbetet med att göra linje 4 till spårväg

den 17 oktober 2014

Alliansen satsar 40 miljoner kronor på att starta arbetet med att göra om busslinje 4 i Stockholms innerstad till spårväg.

Karl Henriksson (KD)– Vi måste höja kapaciteten på sträckan eftersom bussar inte räcker till. Fyran är i dag Sveriges största busslinje med 60 000 resenärer varje dag, Med spårvagnar löser vi utmaningar som gäller tillgänglighet och trängsel, samtidigt som vi avlastar tunnelbanan i innerstaden, säger Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden.

SL har i år analyserat behovet av kapacitetsförstärkning på linje 4:s sträcka. Alliansen går nu vidare med en förstudie under 2015 och 2016 och investerar 20 miljoner kronor per år.

– Det har funnits ett långt engagemang från Kristdemokraternas sida för effektiva tvärgående förbindelser som kan komma på plats under en relativt nära framtid. Vi måste använda fler verktyg i verktygslådan för att lösa Stockholms trafikproblem, allt från pendelbåtar, linbanor och tunnelbanor till spårvägar. Eftersom blåbussarna på linje 4 kommer att slå i taket när det gäller kapaciteten är vi glada över att kunna byta ut dem mot spårvagnar, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Dagens Nyheter: Nu är 4:an på väg att bli spårvagn >>

Mer om Kristdemokraternas arbete för spårväg i Stockholm >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde