Nu erbjuder SL 6 000 biljetter till hemlösa

Stockholm den 13 november 2013

I går eftermiddag beslutade trafiknämnden att genomföra Kristdemokraternas förslag om att erbjuda frivilligorganisationer och kyrkor 6 000 biljetter till hemlösa.

(Se inslag i TV4-Nyheterna Stockholm här.)

Michael Stjernström (KD)

– Vi är jätteglada över att ha fått med oss resten av Alliansen på en möjlighet att underlätta tillvaron för människor som saknar hem. Trafikförvaltningen ska omgående börja samarbeta med organisationerna, vilket är viktigt när vädret blir allt kallare och vintern närmar sig, säger Michael Stjernström (KD), som är ledamot i trafiknämnden och har tagit initiativ till insatsen.

Frivilligorganisationer och kyrkor som hjälper hemlösa har de senaste åren flyttat från Stockholms innerstad till ytterstaden. Det ekonomiska trycket på organisationerna har vuxit när de har fått ett ökat behov av att hjälpa hemlösa att ta sig till verksamheterna.

– Människor ska inte behöva vara hemlösa i Stockholm. Frivilligorganisationer och kyrkor gör stora och viktiga insatser för att underlätta vardagen för hemlösa. Det är glädjande att även SL nu kommer att vara med i att stödja frivilligorganisationerna och kyrkorna i deras viktiga arbete och bidra till en positiv samhällsutveckling, säger Michael Stjernström.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk