Nu erbjuder SL 6 000 biljetter till hemlösa

Stockholm den 13 november 2013

I går eftermiddag beslutade trafiknämnden att genomföra Kristdemokraternas förslag om att erbjuda frivilligorganisationer och kyrkor 6 000 biljetter till hemlösa.

(Se inslag i TV4-Nyheterna Stockholm här.)

Michael Stjernström (KD)

– Vi är jätteglada över att ha fått med oss resten av Alliansen på en möjlighet att underlätta tillvaron för människor som saknar hem. Trafikförvaltningen ska omgående börja samarbeta med organisationerna, vilket är viktigt när vädret blir allt kallare och vintern närmar sig, säger Michael Stjernström (KD), som är ledamot i trafiknämnden och har tagit initiativ till insatsen.

Frivilligorganisationer och kyrkor som hjälper hemlösa har de senaste åren flyttat från Stockholms innerstad till ytterstaden. Det ekonomiska trycket på organisationerna har vuxit när de har fått ett ökat behov av att hjälpa hemlösa att ta sig till verksamheterna.

– Människor ska inte behöva vara hemlösa i Stockholm. Frivilligorganisationer och kyrkor gör stora och viktiga insatser för att underlätta vardagen för hemlösa. Det är glädjande att även SL nu kommer att vara med i att stödja frivilligorganisationerna och kyrkorna i deras viktiga arbete och bidra till en positiv samhällsutveckling, säger Michael Stjernström.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4