Nu får du mer pengar för att lämna ägg och spermier

I dag beslutar Alliansen att höja ersättningen för ägg- och spermiedonation i Stockholms läns landsting. Den som lämnar ett ägg ska få 5 600 kronor och den som lämnar spermier får 550 kronor per tillfälle.

den 31 januari 2017

– I Stockholms län har vi gjort många förbättringar för att korta köerna till assisterad befruktning och att ge kvinnor möjlighet att bli gravida. Men som det ser ut i dag är behovet av ägg- och spermiedonation större än tillgången. Genom att höja ersättningen hoppas vi kunna hjälpa fler, säger landstingsrådet Ella Bohlin (KD), som har ansvar för kvinnosjukvården.

Bakgrunden är att Sveriges kommuner och landsting tillämpar ett enhetligt system för ersättning i hela landet. Utgångspunkten för rekommendationen är också att donatorn ska få kostnadstäckning men inte bli överkompenserad.

– Vi jobbar aktivt med att möta de behov som finns i Stockholms läns landsting samtidigt som vi strävar efter en jämlik vård i hela landet. Därför är det också viktigt att ersättningarna för ägg- och spermiedonation reflekterar det. I dagsläget köper fertilitetskliniker in spermier från Danmark och så ska det inte behöva vara. Sverige har alla förutsättningar för att tillgodose det egna behovet, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information:
Roksana Schnittger
Pressekreterare (KD)
roksana.schnittger@sll.se

Fakta:

Förslaget innebär följande ersättningsnivåer:
Ersättning för äggdonation 5600 kronor/tillfälle (12,6% av prisbasbelopp)
Ersättning för spermiedonation 550 kronor/tillfälle (1,24% av prisbasbelopp).

Beloppen kopplas till prisbasbelopp och räknas om årligen. Om donatorn har kostnader som överstiger schablon kan ersättning efter individuell prövning utökas.

De föreslagna schablonersättningarna utgör en ökning av dagens ersättningsnivå i Stockholm, som är 4000 kronor vid äggdonation och 400 kronor vid spermiedonation.

Antalet svenska donatorer behöver öka då behovet av donerade könsceller för tredjepartsdonation är större än tillgången. Ändrade regler med utökad målgrupp för insemination och krav på självförsörjning ökar behovet ytterligare. Idag köper fertilitetsklinikerna spermier från Danmark till en hög kostnad. Med en ökad frekvens donationer i länet bedöms kostnaderna totalt sett bli lägre.

Förslagen baseras på schabloniserad bedömning av kostnadstäckning. Enskilda donatorer kan kompenseras för högre kostnader som långa resvägar, högre löneavdrag etc. Individuell ersättning baserad på belagda kostnader ger den mest korrekta ersättningen. Risk för under- respektive överkompensation elimineras. En schablonbaserad ersättning föreslås dock eftersom antalet donatorer är relativt stort. Den administrativa insatsen bedöms bli alltför omfattande vid en ren individuell ersättning baserad på redovisade kostnader. Äggdonation innebär förutom att individen får avsätta tid för kontroller och provtagning även kroppslig påverkan på grund av hormoninjektioner och operativt ingrepp samt icke ersatt tid i hemmet för tillgänglighet. Ersättning för sveda och värk eller bunden tid i hemmet som inte innebär inkomstbortfall är inte förenligt med EU:s resolution, svensk lagstiftning eller Socialstyrelsens föreskrifter gällande altruistisk donation. Schablonersättningen bedöms vara könsneutral då spermadonation kan upprepas vid upp till 10 tillfällen.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning