Nu får ME-patienter vård igen

Mottagningen för ME/CFS-sjuka (kroniskt trötthetssyndrom) startades i februari 2011 som ett treårigt projekt med inriktning på att skapa en bra vård för ME-patienter. Till och med augusti hade de mottagit ca 200 remisser, vilket ledde till att de klarade inta av att ytterligare patienter. Därför infördes i september ett remisstopp. För att säkerställa att vården kan fortsätta tillförs nu två miljoner kronor.

– Vi tillför nu 2 miljoner extra till mottagningen för ME/CFS på Danderyds Sjukhus. Därmed hävs remisstoppet som infördes i september. För mig är det oerhört viktigt att vården ger plats åt de med allra störst behov, säger Stig Nyman, forsknings- och äldrelandstingsråd, när nyheten presenterades i samband med Riksföreningen för ME-patienters seminarium den 6 oktober.
– Detta är mycket positivt, säger Anna Fenander Hedin, ordförande i patientföreningen RME Stockholm. Det finns ett stort uppdämt behov och detta är ett steg i rätt riktning.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,