Nu fattar vi beslut om pendelbåtar på Mälaren

Snabbgående pendelbåt av katamarantyp. Foto: Styrsöbolaget

Stockholm den 27 augusti 2013

I dag beslutar trafiknämnden om två pendelbåtslinjer i Stockholm. Kristdemokraterna, som i somras föreslog pendelbåtar som ett sätt att lösa trafikproppar, har kommit överens med övriga Alliansen i Stockholms läns landsting om sträckorna Ekerö–Gamla stan samt Ulvsunda–Södersjukhuset.

– Med tanke på renoveringen av Slussen och att delar av Ekerövägen stängs av under byggandet av Förbifart Stockholm är det nödvändigt att avlasta bussarna och tunnelbanan. Vi behöver utnyttja de vattenvägar som finns i Stockholm för snabba tvärförbindelser, säger Karl Henriksson, trafiknämnden.

Nu ska SL förbereda för en upphandling av snabba, miljövänliga pendelbåtar och utreda möjligheterna att höja hastigheterna på Mälaren. Förhandlingar inleds med Ekerö kommun, Stockholms stad och Trafikverket. En stor anledning till satsningen är framgångarna med den pendelbåtslinje som finns i dag.

– Sjövägen mellan Frihamnen och Nybroplan är en succé med ett stadigt ökande antal resande. Den visar både att det finns ett behov av att utnyttja genvägarna över vattnet och att trafikförvaltningen från i våras tog avstamp i felaktiga förutsättningar. Med pendelbåtar kan vi ge arbetspendlare möjlighet att resa miljövänligt och effektivt, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Karl Henriksson (KD)
Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Simon Olsson

Se även:
Kristdemokraternas förslag om pendelbåtar från den 29 juli
Bilder på de snabbgående båtarna finns på Styrsöbolagets webbsida
Pressbild på Karl Henriksson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,