Nu fattar vi beslut om pendelbåtar på Mälaren

Snabbgående pendelbåt av katamarantyp. Foto: Styrsöbolaget

Stockholm den 27 augusti 2013

I dag beslutar trafiknämnden om två pendelbåtslinjer i Stockholm. Kristdemokraterna, som i somras föreslog pendelbåtar som ett sätt att lösa trafikproppar, har kommit överens med övriga Alliansen i Stockholms läns landsting om sträckorna Ekerö–Gamla stan samt Ulvsunda–Södersjukhuset.

– Med tanke på renoveringen av Slussen och att delar av Ekerövägen stängs av under byggandet av Förbifart Stockholm är det nödvändigt att avlasta bussarna och tunnelbanan. Vi behöver utnyttja de vattenvägar som finns i Stockholm för snabba tvärförbindelser, säger Karl Henriksson, trafiknämnden.

Nu ska SL förbereda för en upphandling av snabba, miljövänliga pendelbåtar och utreda möjligheterna att höja hastigheterna på Mälaren. Förhandlingar inleds med Ekerö kommun, Stockholms stad och Trafikverket. En stor anledning till satsningen är framgångarna med den pendelbåtslinje som finns i dag.

– Sjövägen mellan Frihamnen och Nybroplan är en succé med ett stadigt ökande antal resande. Den visar både att det finns ett behov av att utnyttja genvägarna över vattnet och att trafikförvaltningen från i våras tog avstamp i felaktiga förutsättningar. Med pendelbåtar kan vi ge arbetspendlare möjlighet att resa miljövänligt och effektivt, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Karl Henriksson (KD)
Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Simon Olsson

Se även:
Kristdemokraternas förslag om pendelbåtar från den 29 juli
Bilder på de snabbgående båtarna finns på Styrsöbolagets webbsida
Pressbild på Karl Henriksson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde