Nu ger SL hjälp att byta mellan båt och land

Den som ska byta mellan kollektivtrafik på land och vatten får nu möjlighet att beställa hjälp. Från och med 1 juni kan personer med synnedsättning eller som av andra skäl har behov beställa en ledsagare vid olika bytespunkter.

26 maj 2016

Norrskar– Många är i dag väldigt begränsade i hur mycket de kan resa med kollektivtrafiken eftersom det kan vara svårt att ta sig fram vid byten. Möjligheten att få trygg hjälp genom ledsagning gör att det blir lättare att ta sig fram i kollektivtrafiken, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i landstingets färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

SL erbjuder redan i dag ledsagning i delar av kollektivtrafiken, bland annat vid alla pendeltågsstationer och tunnelbanestationer. Nu kommer ledsagning att finnas året runt vid tio bytespunkter för pendelbåtar och Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar. Resenärerna beställer ledsagare en timme i förväg.

– Jag är glad över att vi kan ge ett bättre stöd till människor som har större risk för utsatthet och anpassa SL-trafiken till de rättigheter som EU satt upp för passagerare till sjöss, säger Fredrik Wallén.

De tio bytespunkter där ledsagning erbjuds mellan land- och sjötrafik:
Slussen
Strömkajen
Allmänna Gränd
Nybroplan
Gåshaga
Stavsnäs
Vaxholm
Boda
Dalarö
Sollenkroka

Fredrik Wallén berättar mer i P4 Stockholm:

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde