Nu ger SL hjälp att byta mellan båt och land

Den som ska byta mellan kollektivtrafik på land och vatten får nu möjlighet att beställa hjälp. Från och med 1 juni kan personer med synnedsättning eller som av andra skäl har behov beställa en ledsagare vid olika bytespunkter.

26 maj 2016

Norrskar– Många är i dag väldigt begränsade i hur mycket de kan resa med kollektivtrafiken eftersom det kan vara svårt att ta sig fram vid byten. Möjligheten att få trygg hjälp genom ledsagning gör att det blir lättare att ta sig fram i kollektivtrafiken, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i landstingets färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

SL erbjuder redan i dag ledsagning i delar av kollektivtrafiken, bland annat vid alla pendeltågsstationer och tunnelbanestationer. Nu kommer ledsagning att finnas året runt vid tio bytespunkter för pendelbåtar och Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar. Resenärerna beställer ledsagare en timme i förväg.

– Jag är glad över att vi kan ge ett bättre stöd till människor som har större risk för utsatthet och anpassa SL-trafiken till de rättigheter som EU satt upp för passagerare till sjöss, säger Fredrik Wallén.

De tio bytespunkter där ledsagning erbjuds mellan land- och sjötrafik:
Slussen
Strömkajen
Allmänna Gränd
Nybroplan
Gåshaga
Stavsnäs
Vaxholm
Boda
Dalarö
Sollenkroka

Fredrik Wallén berättar mer i P4 Stockholm:

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär