Nu ger SL hjälp att byta mellan båt och land

Den som ska byta mellan kollektivtrafik på land och vatten får nu möjlighet att beställa hjälp. Från och med 1 juni kan personer med synnedsättning eller som av andra skäl har behov beställa en ledsagare vid olika bytespunkter.

26 maj 2016

Norrskar– Många är i dag väldigt begränsade i hur mycket de kan resa med kollektivtrafiken eftersom det kan vara svårt att ta sig fram vid byten. Möjligheten att få trygg hjälp genom ledsagning gör att det blir lättare att ta sig fram i kollektivtrafiken, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i landstingets färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

SL erbjuder redan i dag ledsagning i delar av kollektivtrafiken, bland annat vid alla pendeltågsstationer och tunnelbanestationer. Nu kommer ledsagning att finnas året runt vid tio bytespunkter för pendelbåtar och Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar. Resenärerna beställer ledsagare en timme i förväg.

– Jag är glad över att vi kan ge ett bättre stöd till människor som har större risk för utsatthet och anpassa SL-trafiken till de rättigheter som EU satt upp för passagerare till sjöss, säger Fredrik Wallén.

De tio bytespunkter där ledsagning erbjuds mellan land- och sjötrafik:
Slussen
Strömkajen
Allmänna Gränd
Nybroplan
Gåshaga
Stavsnäs
Vaxholm
Boda
Dalarö
Sollenkroka

Fredrik Wallén berättar mer i P4 Stockholm: