Skärgårdstrafiken blir dyr och olaglig

Stora kostnader väntas när skärgårdsupphandlingen har dragits tillbaka.

– Nu väntar viten till Konkurrensverket för olagliga panikupphandlingar och många miljoner i kostnader för att göra om hela upphandlingen av skärgårdstrafiken. Dessutom riskerar vi att stora summor av skattebetalarnas pengar går till skadestånd till de företag som skulle ha vunnit upphandlingen.

Det säger Michael Stjernström (KD), ledamot i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, med anledning av att den uppmärksammade upphandlingen av skärgårdstrafiken har dragits tillbaka efter två år och ett stort antal miljoner i bland annat konsultkostnader som nu har varit förgäves. Nu kommer hela upphandlingen att göras om. Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting beklagar det beslutet.

Michael Stjernström (KD) Vi är nu det enda parti som skulle vilja se att upphandlingen blir av och vi är väldigt besvikna. Upphandlingen skulle ha inneburit en rekordsatsning på skärgårdstrafiken med ytterligare 25 miljoner kronor. Nu måste avtalen antingen förlängas eller direktupphandlas, vilket alltså kan strida mot lagstiftningen, säger Michael Stjernström.

Det finns inga garantier för att de som i dag kör skärgårdsbåtarna vill fortsätta fram till att en ny upphandling kan vara klar någon gång tidigast under 2015.

– Den satsning som Alliansen tidigare har föreslagit riskerar nu att gå om intet, eftersom pengarna i stället får gå till att betala för de kostnader som har uppstått, säger Michael Stjernström.

Nu är Kristdemokraternas mål att få en modernisering och utveckling av kollektivtrafiken till sjöss på plats, i gott samarbete med såväl de som bor och verkar i skärgården som de andra partierna i Stockholms läns landsting.

– Vi vill verka konstruktivt för en snabb och smidig skärgårdstrafik. Frågan om att ge möjlighet för människor att resa till och från sina arbeten har högsta prioritet, säger Michael Stjernström.

För mer information:
Simon Olsson

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet

Osteoporos är en sjukdom som drabbar många kvinnor. Ella Bohlin (KD) har lyft upp den på agendan i arbetet i Stockholms läns landsting. I dagarna

Alliansen startar upphandling av färdtjänsten med krav på sociala villkor

Nu startar nästa upphandling av färdtjänsten i Stockholms län. Alliansen har två prioriteringar: Att ställa krav på arbetsrättsliga och social

Stockholm inför en egen kömiljard

När regeringen kom till makten avskaffades kömiljarden. I dag tog därför landstingsstyrelsen i Stockholms läns landsting beslut om att införa en