Nu har vi beslutat om pendelbåtar som drivs av el!

Stockholm den 18 juni 2013

– I dag beslutar vi om att utöka pendelbåtstrafiken med en eldriven pendelbåt. Genom att testa miljövänlig teknik tar vi ytterligare ett steg i utbyggnaden av framtidens nät av pendelbåtslinjer på Saltsjön.

Det säger Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson med anledning av att Stockholms läns landstings trafiknämnd i dag har fattat beslut om komplettera pendelbåtstrafiken med en eldriven pendelbåt för en försöksverksamhet från sommaren 2014 till 2015. Kristdemokraterna är det parti som tog initiativ till att använda Stockholms inre vattenvägar för kollektivtrafiken.

– Om försöket faller väl ut vill vi fortsätta trafiken med elpendelbåten. Pendelbåtstrafik är både attraktivt, miljövänligt och förkortar restiden för resenärer, säger Karl Henriksson.

För mer information:

Karl Henriksson (KD)
Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Simon Olsson
tel. 08-737 4321
mobil. 070-737 4321

Fakta:
Stockholms läns landsting är en drivande aktör i miljöfrågor och välkomnar miljövänlig teknik i kollektivtrafiken såväl på land som till sjöss. Genom att SL tillsammans med bland annat Energimyndigheten testar modern eldrift av pendelbåtstrafik som ger mindre miljöpåverkan vill Stockholms läns landsting studera hur framtidens pendelbåtstrafik kan utformas.

Under 2014 kommer pendelbåtslinjen Sjövägen som trafikerar Nybrokajen – Nacka strand – Lidingö – Frihamnen att utökas med mer trafik. Att genomföra försöket med den eldrivna pendelbåten på Sjövägen är därför i detta skede den sträcka som är mest lämpad för försöket.

De båtar som köps in kommer att ha plats för 175 passagerare och 20 cyklar. Båtarna laddas under tio minuter för att köra en timme.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt