Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i hela kollektivtrafiken.

– Vi kan installera alkolåsen snabbare och får en större trygghet i systemet, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för trafikplaneberedningen i Stockholms läns landsting, till SVT.

Sedan tidigare har landstinget beslutat att i princip hela SL-trafiken ska ha alkolås. Syftet är framför allt att öka trafiksäkerheten. I dag finns alkolås i samtliga SL-bussar, i alla färdtjänstens fordon och i den nya typen av spårvagnar. Nu blir det alltså en förändring, från att det ska sitta alkolås på de spårbundna fordonen till att de ska vara på stationerna.

– Förare kan göra blåstest utan att trafiken försenas. Det finns alltid en risk för att det strular när man blåser. Det skulle medföra att trafiken blockeras helt, säger Karl Henriksson (KD) ledamot i trafiknämnden i landstinget, till Stockholm Direkt.

Andra skäl till förändringen är att alkolåsen blir snabbare att installera, att en alkolholpåverkad förare kan upptäckas snabbare, att den tekniska utvecklingen går snabbt och att personalens integritet skyddas bättre när de inte behöver göra testet inför resenärerna. Syftet är att förbättra för trafiksäkerheten och framkomligheten för de som reser med SL.

Läs mer hos SVT Nyheter Stockholm: Nu införs alkolås för tunnelbanetågförare >>

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt