Nu invigs Akademiskt Centrum för Äldretandvård

Tandborste. Foto: Michiel 1972/Wikimedia Commons CC BY-SA

Pressinbjudan
8 oktober 2013

Onsdag den 9 oktober inviger Stig Nyman (KD) och Catrin Mattsson (C) Akademiskt Centrum för Äldretandvård (ACT) i Stockholm. Det är en unik satsning för att främja forskning och kunskapsutveckling kring de äldres mun- och tandhälsa.

Forskningen och kunskapen om äldres tandhälsa och hur den påverkar kroppen är bristfällig. Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting har därför beslutat om ett gemensamt regionalt Akademiskt Centrum för Äldretandvård (ACT) med den uttalade målsättningen att utvecklas till ett nationellt centrum.

– Vi började arbeta med att förstärka forskningen kring äldre och tandvård eftersom vi såg ett tydligt behov. Stockholms befolkning blir allt äldre och vi behöver mer kunskap för att kunna ge allt bättre tandhälsa och vård. Tanken är att centret ska bli ett naturligt nav för forskning och utveckling i regionen, och på sikt kunna utvecklas till ett nationellt centrum, säger Stig Nyman (KD), äldre- och forskningslandstingsråd

– I takt med att tandvården utvecklas kommer fler och fler äldre att behålla sina tänder i framtiden. Det är glädjande, men tyvärr vet vi alldeles för lite om äldres munhälsa. Därför är det oerhört viktigt med forskning och kunskap på området, säger Catrin Mattsson (C), ordförande i Tandvårdsberedningen.

ACT är ett samarbete mellan Karolinska Institutet, Stockholms sjukhem, Folktandvården och Stockholms läns landsting.

Vad – Invigning av Akademiskt Centrum för Äldretandvård
Var – Stockholms sjukhem, Magnus Huss Aula. Mariebergsgatan 22
När – Onsdagen den 9 oktober kl. 13.00–15.00

Medier är välkomna att närvara. Anmälan görs till Simon Olsson, pressekreterare hos Stig Nyman (KD), på 070-737 43 21 eller simon.olsson@politik.sll.se.

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn