Nu kan barn med rörelsehinder välja träningsform

Vi är jätteglada, säger Ingrid Näsman Björk, ordförande för RBU (Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar) i Stockholms län om mamma till en pojke med CP-skada, med anledning av att barn och unga med rörelsenedsättning får vårdval införs i Stockholms läns landsting. Det ansvariga landstingsrådet Stig Nyman (KD) berättade om satsningen i Sveriges Radio i går.

Stig Nyman (KD)− Vi vill ha högsta tänkbara kvalitet för dem som ska ha den här rehabiliteringen, sa Stig Nyman i radiointervjun.

− Det här gör att det här är mer ett långtgående avtal än det tidigare. Här ingår inte bara CP-skadade barn utan också ”CP-liknande” sjukdomar eller funktionshinder, och barn och unga med ryggmärgsbråck, fortsatte han.

Barn och unga upp till 19 år som har varaktiga nedsättningar i sin rörelseförmåga på grund av bland annat cerebral pares (CP) får alltså vårdval. Beslutet fattades i höstas och träder i kraft 1 april. Det här handlar om intensivträning. Under Kristdemokraternas ansvar utökas målgruppen så att fler barn och unga som vill träna får möjlighet att välja mellan metoder och vårdgivare. På så sätt ska tillgängligheten öka. Alla som vill erbjuda den här habiliteringen måste använda validerade och rehabilitetstestade utvärderingsinstrument.

RBU har varit involverade i förarbetena för att införa vårdvalet, liksom sakkunniga läkare och sjukgymnaster samt Länsförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning (FUB).

Lyssna på hela intervjun med Stig Nyman i P4 Stockholm (16.30 in i sändningen) >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4