Nu kan barn med rörelsehinder välja träningsform

Vi är jätteglada, säger Ingrid Näsman Björk, ordförande för RBU (Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar) i Stockholms län om mamma till en pojke med CP-skada, med anledning av att barn och unga med rörelsenedsättning får vårdval införs i Stockholms läns landsting. Det ansvariga landstingsrådet Stig Nyman (KD) berättade om satsningen i Sveriges Radio i går.

Stig Nyman (KD)− Vi vill ha högsta tänkbara kvalitet för dem som ska ha den här rehabiliteringen, sa Stig Nyman i radiointervjun.

− Det här gör att det här är mer ett långtgående avtal än det tidigare. Här ingår inte bara CP-skadade barn utan också ”CP-liknande” sjukdomar eller funktionshinder, och barn och unga med ryggmärgsbråck, fortsatte han.

Barn och unga upp till 19 år som har varaktiga nedsättningar i sin rörelseförmåga på grund av bland annat cerebral pares (CP) får alltså vårdval. Beslutet fattades i höstas och träder i kraft 1 april. Det här handlar om intensivträning. Under Kristdemokraternas ansvar utökas målgruppen så att fler barn och unga som vill träna får möjlighet att välja mellan metoder och vårdgivare. På så sätt ska tillgängligheten öka. Alla som vill erbjuda den här habiliteringen måste använda validerade och rehabilitetstestade utvärderingsinstrument.

RBU har varit involverade i förarbetena för att införa vårdvalet, liksom sakkunniga läkare och sjukgymnaster samt Länsförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning (FUB).

Lyssna på hela intervjun med Stig Nyman i P4 Stockholm (16.30 in i sändningen) >>

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”