Nu kan du beställa färdtjänst på finska

den 19 november 2014

Beställningscentralerna för färdtjänsten i Stockholm talar numera finska. Den som talar minoritetsspråket får på så sätt bättre hjälp att beställa färdtjänsttaxi.

Karl Henriksson (KD)– Den som är i behov av färdtjänst ska alltid kunna beställa en bil även om man enbart är finsktalande. Om den som tar emot samtalet inte själv talar finska ska han eller hon direkt vidarebefordra samtalet till någon som kan ge service på finska. Det kommer att underlätta väsentligt för finsktalande äldre stockholmare, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

Åtgärden är ett led i landstingets arbete med minoritetsspråkfrågorna.

– Vi kristdemokrater har drivit igenom en värdighetsgaranti för färdtjänsten. En viktig del av ett värdigt liv är att göra sig förstådd utifrån sina förutsättningar och behov. Vi vet att många äldre kan ha svårt att kommunicera på språk som de har lärt sig senare i livet. Därför är det viktigt att kunna erbjuda möjlighet att boka färdtjänstbil på det språk man förstår, säger Karl Henriksson (KD).

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde