Nu kan du beställa färdtjänst på finska

den 19 november 2014

Beställningscentralerna för färdtjänsten i Stockholm talar numera finska. Den som talar minoritetsspråket får på så sätt bättre hjälp att beställa färdtjänsttaxi.

Karl Henriksson (KD)– Den som är i behov av färdtjänst ska alltid kunna beställa en bil även om man enbart är finsktalande. Om den som tar emot samtalet inte själv talar finska ska han eller hon direkt vidarebefordra samtalet till någon som kan ge service på finska. Det kommer att underlätta väsentligt för finsktalande äldre stockholmare, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

Åtgärden är ett led i landstingets arbete med minoritetsspråkfrågorna.

– Vi kristdemokrater har drivit igenom en värdighetsgaranti för färdtjänsten. En viktig del av ett värdigt liv är att göra sig förstådd utifrån sina förutsättningar och behov. Vi vet att många äldre kan ha svårt att kommunicera på språk som de har lärt sig senare i livet. Därför är det viktigt att kunna erbjuda möjlighet att boka färdtjänstbil på det språk man förstår, säger Karl Henriksson (KD).

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar