Nu kan du beställa färdtjänst på finska

den 19 november 2014

Beställningscentralerna för färdtjänsten i Stockholm talar numera finska. Den som talar minoritetsspråket får på så sätt bättre hjälp att beställa färdtjänsttaxi.

Karl Henriksson (KD)– Den som är i behov av färdtjänst ska alltid kunna beställa en bil även om man enbart är finsktalande. Om den som tar emot samtalet inte själv talar finska ska han eller hon direkt vidarebefordra samtalet till någon som kan ge service på finska. Det kommer att underlätta väsentligt för finsktalande äldre stockholmare, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

Åtgärden är ett led i landstingets arbete med minoritetsspråkfrågorna.

– Vi kristdemokrater har drivit igenom en värdighetsgaranti för färdtjänsten. En viktig del av ett värdigt liv är att göra sig förstådd utifrån sina förutsättningar och behov. Vi vet att många äldre kan ha svårt att kommunicera på språk som de har lärt sig senare i livet. Därför är det viktigt att kunna erbjuda möjlighet att boka färdtjänstbil på det språk man förstår, säger Karl Henriksson (KD).

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands