Nu kan fler pendla med båt!

Pendelbåten M/S Ballerina. Foto: Wikimedia Commons

Tack vare Kristdemokraterna kommer Stockholm att få ett nät av pendelbåtar på Mälaren och Saltsjön under de närmaste åren. I dag beslutar trafiknämnden om tre nya linjer.

Karl Henriksson (KD)– Vi står för nytänkande och moderna, effektiva lösningar för kollektivtrafiken i Stockholms län så därför tog vi iniativ till pendelbåtstrafiken. Med ny teknik kan vi utnyttja naturliga vattenvägar och få hållbara transporter, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och en av toppkandidaterna för Kristdemokraterna i landstingsvalet.

De här linjerna har Kristdemokraterna drivit igenom för beslut i dag:
Ekerö – Gamla Stan – Klara mälarstrand
Solna strand – Årstadal
Söder mälarstrand – Klara Mälarstrand – Kungsholmstorg

Sedan tidigare finns pendelbåten Sjövägen mellan Frihamnen och Nybroplan via Nacka och Lidingö. Dessutom ingår Djurgårdsfärjan numera i SL:s taxa.

– Eftersom pendelbåtarna främst används av dem som pendlar till och från arbetet är nästa steg att utveckla snabbgående, eldrivna båtlinjer. Under renoveringen av Slussen vill vi också arbeta för fler pendelbåtslinjer på Stockholms inre vatten, som kan avlasta bussarna och tunnelbanan, säger Karl Henriksson.

Läs mer om hur Kristdemokraterna har arbetat för pendelbåtar i vårt nyhetsarkiv >>

Vår trafikpolitik inför landstingsvalet i höst >>

För mer information:
Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting
sll@kristdemokraterna.se

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor