Nu kan fler pendla med båt!

Pendelbåten M/S Ballerina. Foto: Wikimedia Commons

Tack vare Kristdemokraterna kommer Stockholm att få ett nät av pendelbåtar på Mälaren och Saltsjön under de närmaste åren. I dag beslutar trafiknämnden om tre nya linjer.

Karl Henriksson (KD)– Vi står för nytänkande och moderna, effektiva lösningar för kollektivtrafiken i Stockholms län så därför tog vi iniativ till pendelbåtstrafiken. Med ny teknik kan vi utnyttja naturliga vattenvägar och få hållbara transporter, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och en av toppkandidaterna för Kristdemokraterna i landstingsvalet.

De här linjerna har Kristdemokraterna drivit igenom för beslut i dag:
Ekerö – Gamla Stan – Klara mälarstrand
Solna strand – Årstadal
Söder mälarstrand – Klara Mälarstrand – Kungsholmstorg

Sedan tidigare finns pendelbåten Sjövägen mellan Frihamnen och Nybroplan via Nacka och Lidingö. Dessutom ingår Djurgårdsfärjan numera i SL:s taxa.

– Eftersom pendelbåtarna främst används av dem som pendlar till och från arbetet är nästa steg att utveckla snabbgående, eldrivna båtlinjer. Under renoveringen av Slussen vill vi också arbeta för fler pendelbåtslinjer på Stockholms inre vatten, som kan avlasta bussarna och tunnelbanan, säger Karl Henriksson.

Läs mer om hur Kristdemokraterna har arbetat för pendelbåtar i vårt nyhetsarkiv >>

Vår trafikpolitik inför landstingsvalet i höst >>

För mer information:
Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting
sll@kristdemokraterna.se

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde