Nu kan fler pendla med båt!

Pendelbåten M/S Ballerina. Foto: Wikimedia Commons

Tack vare Kristdemokraterna kommer Stockholm att få ett nät av pendelbåtar på Mälaren och Saltsjön under de närmaste åren. I dag beslutar trafiknämnden om tre nya linjer.

Karl Henriksson (KD)– Vi står för nytänkande och moderna, effektiva lösningar för kollektivtrafiken i Stockholms län så därför tog vi iniativ till pendelbåtstrafiken. Med ny teknik kan vi utnyttja naturliga vattenvägar och få hållbara transporter, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och en av toppkandidaterna för Kristdemokraterna i landstingsvalet.

De här linjerna har Kristdemokraterna drivit igenom för beslut i dag:
Ekerö – Gamla Stan – Klara mälarstrand
Solna strand – Årstadal
Söder mälarstrand – Klara Mälarstrand – Kungsholmstorg

Sedan tidigare finns pendelbåten Sjövägen mellan Frihamnen och Nybroplan via Nacka och Lidingö. Dessutom ingår Djurgårdsfärjan numera i SL:s taxa.

– Eftersom pendelbåtarna främst används av dem som pendlar till och från arbetet är nästa steg att utveckla snabbgående, eldrivna båtlinjer. Under renoveringen av Slussen vill vi också arbeta för fler pendelbåtslinjer på Stockholms inre vatten, som kan avlasta bussarna och tunnelbanan, säger Karl Henriksson.

Läs mer om hur Kristdemokraterna har arbetat för pendelbåtar i vårt nyhetsarkiv >>

Vår trafikpolitik inför landstingsvalet i höst >>

För mer information:
Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting
sll@kristdemokraterna.se

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”