Nu ser vi över reglerna för hörselskadade patienters val

Den som har hörapparat eller något annat hjälpmedel ska inte luras att använda en dyrare apparat. Stig Nyman säger i dag till Sveriges Radio P4 att landstinget kommer att revidera regelboken för vårdvalet.

– Man måste känna sig trygg när behöver hjälpmedel för att klara av vardagen. För det första ska undersökningen gå korrekt till. Sedan har man ett fritt val och då måste erbjudandet bli tydligare än det är idag, säger Stig Nyman (KD), ansvarigt landstingsråd.

Oseriösa vårdgivare har lockat hörselskadade patienter i Stockholm att köpa dyra hörapparater. Landstinget har fullt fungerande hjälpmedel, men de rekommenderas inte av dessa vårdgivare. Stig Nyman kommenterade problemet även i våras, och nu får landstingets förvaltning i uppdrag att se över reglerna. En förändring kan vara aktuell redan till nyår.

– Vi kristdemokrater arbetar för att patienter ska få bästa möjliga vård. Därför har vi varit med och infört fritt val av hjälpmedel i Stockholms län. Vi anser också att den politiska styrningen ska fokusera på vårdens resultat för den enskilde patienten. Därför måste vi se till att reglerna sätter stopp när patienter råkar illa ut, säger Stig Nyman.

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,