Nu ser vi över reglerna för hörselskadade patienters val

Den som har hörapparat eller något annat hjälpmedel ska inte luras att använda en dyrare apparat. Stig Nyman säger i dag till Sveriges Radio P4 att landstinget kommer att revidera regelboken för vårdvalet.

– Man måste känna sig trygg när behöver hjälpmedel för att klara av vardagen. För det första ska undersökningen gå korrekt till. Sedan har man ett fritt val och då måste erbjudandet bli tydligare än det är idag, säger Stig Nyman (KD), ansvarigt landstingsråd.

Oseriösa vårdgivare har lockat hörselskadade patienter i Stockholm att köpa dyra hörapparater. Landstinget har fullt fungerande hjälpmedel, men de rekommenderas inte av dessa vårdgivare. Stig Nyman kommenterade problemet även i våras, och nu får landstingets förvaltning i uppdrag att se över reglerna. En förändring kan vara aktuell redan till nyår.

– Vi kristdemokrater arbetar för att patienter ska få bästa möjliga vård. Därför har vi varit med och infört fritt val av hjälpmedel i Stockholms län. Vi anser också att den politiska styrningen ska fokusera på vårdens resultat för den enskilde patienten. Därför måste vi se till att reglerna sätter stopp när patienter råkar illa ut, säger Stig Nyman.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde