Nu ska Stockholm få färre förlossningsskador

Stockholms läns landsting stärker de förebyggande insatserna mot bristningar i underlivet och andra förlossningsskador med 17,8 miljoner kronor. Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) berättar i en debattartikel i Dagens Samhälle i dag om Alliansens förslag.

11 maj 2016

– Jag är fast besluten att komma till rätta med förlossningsskadorna. I Stockholms län drabbas 7,6 procent av kvinnorna, vilket är mest i landet och det är inte okej. Genom den här insatsen vill vi minska den oro som många blivande föräldrar känner inför att föda barn, säger Ella Bohlin.

Pengarna ska gå till utbildningar för hur personalen kan hindra och upptäcka skadorna bättre än i dag. Det vårdprogram som berör bristningar uppdateras modellen för hur landstinget ger ersättning till vårdgivarna förändras så att det stimulerar till ett bättre arbete för att undvika förlossningsskador. Landstinget ska också förbättra omhändertagandet av dem som ändå drabbas.

– De här skadorna är en av flera utmaningar som förlossningsvården står inför. Vi behöver nu göra flera åtgärder för att så många som möjligt som föder barn i Stockholms län skafå en så positiv upplevelse som möjligt. Tryggheten och patientsäkerheten kommer i första rummet för oss, säger Ella Bohlin.

Läs mer i Dagens Samhälle: Nu satsar vi för att minska förlossningsskadorna >>

stockholm.kristdemokraterna.se/bb – Här samlar vi information om läget i förlossningsvården

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4