Nu ska Stockholm få färre förlossningsskador

Stockholms läns landsting stärker de förebyggande insatserna mot bristningar i underlivet och andra förlossningsskador med 17,8 miljoner kronor. Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) berättar i en debattartikel i Dagens Samhälle i dag om Alliansens förslag.

11 maj 2016

– Jag är fast besluten att komma till rätta med förlossningsskadorna. I Stockholms län drabbas 7,6 procent av kvinnorna, vilket är mest i landet och det är inte okej. Genom den här insatsen vill vi minska den oro som många blivande föräldrar känner inför att föda barn, säger Ella Bohlin.

Pengarna ska gå till utbildningar för hur personalen kan hindra och upptäcka skadorna bättre än i dag. Det vårdprogram som berör bristningar uppdateras modellen för hur landstinget ger ersättning till vårdgivarna förändras så att det stimulerar till ett bättre arbete för att undvika förlossningsskador. Landstinget ska också förbättra omhändertagandet av dem som ändå drabbas.

– De här skadorna är en av flera utmaningar som förlossningsvården står inför. Vi behöver nu göra flera åtgärder för att så många som möjligt som föder barn i Stockholms län skafå en så positiv upplevelse som möjligt. Tryggheten och patientsäkerheten kommer i första rummet för oss, säger Ella Bohlin.

Läs mer i Dagens Samhälle: Nu satsar vi för att minska förlossningsskadorna >>

stockholm.kristdemokraterna.se/bb – Här samlar vi information om läget i förlossningsvården

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt