Nu ska Stockholm få färre förlossningsskador

Stockholms läns landsting stärker de förebyggande insatserna mot bristningar i underlivet och andra förlossningsskador med 17,8 miljoner kronor. Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) berättar i en debattartikel i Dagens Samhälle i dag om Alliansens förslag.

11 maj 2016

– Jag är fast besluten att komma till rätta med förlossningsskadorna. I Stockholms län drabbas 7,6 procent av kvinnorna, vilket är mest i landet och det är inte okej. Genom den här insatsen vill vi minska den oro som många blivande föräldrar känner inför att föda barn, säger Ella Bohlin.

Pengarna ska gå till utbildningar för hur personalen kan hindra och upptäcka skadorna bättre än i dag. Det vårdprogram som berör bristningar uppdateras modellen för hur landstinget ger ersättning till vårdgivarna förändras så att det stimulerar till ett bättre arbete för att undvika förlossningsskador. Landstinget ska också förbättra omhändertagandet av dem som ändå drabbas.

– De här skadorna är en av flera utmaningar som förlossningsvården står inför. Vi behöver nu göra flera åtgärder för att så många som möjligt som föder barn i Stockholms län skafå en så positiv upplevelse som möjligt. Tryggheten och patientsäkerheten kommer i första rummet för oss, säger Ella Bohlin.

Läs mer i Dagens Samhälle: Nu satsar vi för att minska förlossningsskadorna >>

stockholm.kristdemokraterna.se/bb – Här samlar vi information om läget i förlossningsvården

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol