Nu ska Stockholm få färre förlossningsskador

Stockholms läns landsting stärker de förebyggande insatserna mot bristningar i underlivet och andra förlossningsskador med 17,8 miljoner kronor. Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) berättar i en debattartikel i Dagens Samhälle i dag om Alliansens förslag.

11 maj 2016

– Jag är fast besluten att komma till rätta med förlossningsskadorna. I Stockholms län drabbas 7,6 procent av kvinnorna, vilket är mest i landet och det är inte okej. Genom den här insatsen vill vi minska den oro som många blivande föräldrar känner inför att föda barn, säger Ella Bohlin.

Pengarna ska gå till utbildningar för hur personalen kan hindra och upptäcka skadorna bättre än i dag. Det vårdprogram som berör bristningar uppdateras modellen för hur landstinget ger ersättning till vårdgivarna förändras så att det stimulerar till ett bättre arbete för att undvika förlossningsskador. Landstinget ska också förbättra omhändertagandet av dem som ändå drabbas.

– De här skadorna är en av flera utmaningar som förlossningsvården står inför. Vi behöver nu göra flera åtgärder för att så många som möjligt som föder barn i Stockholms län skafå en så positiv upplevelse som möjligt. Tryggheten och patientsäkerheten kommer i första rummet för oss, säger Ella Bohlin.

Läs mer i Dagens Samhälle: Nu satsar vi för att minska förlossningsskadorna >>

stockholm.kristdemokraterna.se/bb – Här samlar vi information om läget i förlossningsvården

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde