Nu startar arbetet med snabbgående pendelbåtar

Rivö, snabbgående katamaran som trafikerar Göteborg. Foto från Styrsöbolaget, www.styrsobolaget.se

Stockholm den 4 juni 2014

Höghastighetspendelbåtar med miljövänlig framdrivning kommer att förkorta restiderna för arbetspendlare i Stockholms län. Trafiknämnden beslutade i går att påbörja arbetet med att utforma båtlinjer upp till 28 knops hastighet.

Karl Henriksson (KD)– På de längre sträckorna, som mellan Ekerö och Klara mälarstrand via Gamla stan, kommer vi att kunna spara cirka 20 minuter. Beslutet öppnar upp för snabba pendelbåtar till Vaxholm, där det också finns stora restider att spara för arbetspendlare, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden för Kristdemokraterna, som tagit initiativ till såväl pendelbåtstrafiken i Stockholm som arbetet med höghastighetsbåtar.

Snabbgående pendelbåtar finns redan i Göteborg, där restiderna väsentligt förkortades när den nya tekniken togs i bruk.

– Pendelbåtar blir alltmer en naturlig del av kollektivtrafiken i Stockholm. Det är på tiden att vi utnyttjar de naturliga vattenvägar som finns för snabba, effektiva transporter, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands