Nu startar arbetet med snabbgående pendelbåtar

Rivö, snabbgående katamaran som trafikerar Göteborg. Foto från Styrsöbolaget, www.styrsobolaget.se

Stockholm den 4 juni 2014

Höghastighetspendelbåtar med miljövänlig framdrivning kommer att förkorta restiderna för arbetspendlare i Stockholms län. Trafiknämnden beslutade i går att påbörja arbetet med att utforma båtlinjer upp till 28 knops hastighet.

Karl Henriksson (KD)– På de längre sträckorna, som mellan Ekerö och Klara mälarstrand via Gamla stan, kommer vi att kunna spara cirka 20 minuter. Beslutet öppnar upp för snabba pendelbåtar till Vaxholm, där det också finns stora restider att spara för arbetspendlare, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden för Kristdemokraterna, som tagit initiativ till såväl pendelbåtstrafiken i Stockholm som arbetet med höghastighetsbåtar.

Snabbgående pendelbåtar finns redan i Göteborg, där restiderna väsentligt förkortades när den nya tekniken togs i bruk.

– Pendelbåtar blir alltmer en naturlig del av kollektivtrafiken i Stockholm. Det är på tiden att vi utnyttjar de naturliga vattenvägar som finns för snabba, effektiva transporter, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar