Ny bussförbindelse mellan Ekerö och Flemingsberg

– SL behöver inrätta en ny snabbussförbindelse mellan Ekerö och Flemingsberg som använder färjetrafiken vid Ekeröleden. Om SL-trafiken börjar använda vägfärjan för busstrafiken kan restiden förkortas med upp till 50 minuter enkel resväg, säger Michael Stjernström, gruppledare (KD), Trafiknämnden, Stockholms läns landsting.

Det är orimligt att låta resenärerna från Ekerö fortsätta att ta omvägen över Brommaplan och T-centralen när de ska ta sig 10 kilometer till Flemingsberg, som varje dag tar emot 10 000-tals anställda, studenter och patienter till Karolinska sjukhuset i Huddinge, fortsätter Michael Stjernström.

När Förbifart Stockholm öppnar för trafik kommer kollektivtrafiken till och från Ekerö kunna förbättras. Men redan idag är det möjligt kapa restiderna om SL-trafiken börjar använda sig av vägfärjan mellan Ekerö och Slagsta. En ny bussförbindelse skulle ge helt nya resmöjligheter utan att några nyinvesteringar krävs, avslutar Michael Stjernström.

Fakta:
Färjetrafiken mellan Ekerö och Slagsta är en betalvägfärja som drivs av Trafikverket på uppdrag av Ekerö kommun. Vägfärjan går i högtrafik var 10:e minut.
Avståndet mellan Ekerö centrum och Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge via vägfärjan är omkring 10 kilometer. Avståndet mellan Ekerö Centrum och Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge via Brommaplan och Stockholm är omkring 32 kilometer.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning