Ny bussförbindelse mellan Ekerö och Flemingsberg

– SL behöver inrätta en ny snabbussförbindelse mellan Ekerö och Flemingsberg som använder färjetrafiken vid Ekeröleden. Om SL-trafiken börjar använda vägfärjan för busstrafiken kan restiden förkortas med upp till 50 minuter enkel resväg, säger Michael Stjernström, gruppledare (KD), Trafiknämnden, Stockholms läns landsting.

Det är orimligt att låta resenärerna från Ekerö fortsätta att ta omvägen över Brommaplan och T-centralen när de ska ta sig 10 kilometer till Flemingsberg, som varje dag tar emot 10 000-tals anställda, studenter och patienter till Karolinska sjukhuset i Huddinge, fortsätter Michael Stjernström.

När Förbifart Stockholm öppnar för trafik kommer kollektivtrafiken till och från Ekerö kunna förbättras. Men redan idag är det möjligt kapa restiderna om SL-trafiken börjar använda sig av vägfärjan mellan Ekerö och Slagsta. En ny bussförbindelse skulle ge helt nya resmöjligheter utan att några nyinvesteringar krävs, avslutar Michael Stjernström.

Fakta:
Färjetrafiken mellan Ekerö och Slagsta är en betalvägfärja som drivs av Trafikverket på uppdrag av Ekerö kommun. Vägfärjan går i högtrafik var 10:e minut.
Avståndet mellan Ekerö centrum och Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge via vägfärjan är omkring 10 kilometer. Avståndet mellan Ekerö Centrum och Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge via Brommaplan och Stockholm är omkring 32 kilometer.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt