Ny familjecentral startar i Södertälje

12 september 2016

Under hösten startar den mycket uppskattade vårdformen Familjecentral i Södertälje. Syftet är att skapa de bästa förutsättningarna för god hälsa hela livet.

– Familjen är den viktigaste gemenskapen i samhället. Att satsa på förebyggande insatser för att främja hälsa och välmående i den unga generationen är något av det viktigaste samhället kan bistå med.  Jag ser gärna att familjecentraler öppnar på ännu fler platser i Stockholms län. Det handlar om att knyta samman landstingets vårduppdrag med kommunens stödfunktioner för att kunna se till hela familjens behov, och inte bara vid sjukdom. Familjecentraler är den sammansvetsande mötesplatsen där föräldrar kan får svar på eller funderingar kring barns hälsa, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

På familjecentraler samverkar många olika verksamheter, som mödra- och barnhälsovård, öppen förskola samt socialtjänst kring barn och barnfamiljer. Vårdformen kräver att fler yrkesgrupper möts och samarbetar. Det är kommunen, landstinget och Capio som gemensamt kommer driva familjecentralen.

– Äntligen blir det verklighet. Vi kristdemokrater har arbetat hårt för att familjecentraler ska bli verklighet i länet. Familjen är den bästa platsen att grundlägga sunda värderingar hos den uppväxande generationen. Därför har det varit så viktigt för oss att få igenom en mötesplats där föräldrar och barn får det stöd och de förutsättningar som behövs för att skapa en trygg bas i livet, säger Ella Bohlin (KD).Ella Bohlin pressbild

För frågor och kontakt med Ella Bohlin:

Roksana Parsan

Pressbild på Ella Bohlin: (Foto: Scharlotte Peppare)

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren