Ny familjecentral startar i Södertälje

12 september 2016

Under hösten startar den mycket uppskattade vårdformen Familjecentral i Södertälje. Syftet är att skapa de bästa förutsättningarna för god hälsa hela livet.

– Familjen är den viktigaste gemenskapen i samhället. Att satsa på förebyggande insatser för att främja hälsa och välmående i den unga generationen är något av det viktigaste samhället kan bistå med.  Jag ser gärna att familjecentraler öppnar på ännu fler platser i Stockholms län. Det handlar om att knyta samman landstingets vårduppdrag med kommunens stödfunktioner för att kunna se till hela familjens behov, och inte bara vid sjukdom. Familjecentraler är den sammansvetsande mötesplatsen där föräldrar kan får svar på eller funderingar kring barns hälsa, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

På familjecentraler samverkar många olika verksamheter, som mödra- och barnhälsovård, öppen förskola samt socialtjänst kring barn och barnfamiljer. Vårdformen kräver att fler yrkesgrupper möts och samarbetar. Det är kommunen, landstinget och Capio som gemensamt kommer driva familjecentralen.

– Äntligen blir det verklighet. Vi kristdemokrater har arbetat hårt för att familjecentraler ska bli verklighet i länet. Familjen är den bästa platsen att grundlägga sunda värderingar hos den uppväxande generationen. Därför har det varit så viktigt för oss att få igenom en mötesplats där föräldrar och barn får det stöd och de förutsättningar som behövs för att skapa en trygg bas i livet, säger Ella Bohlin (KD).Ella Bohlin pressbild

För frågor och kontakt med Ella Bohlin:

Roksana Parsan

Pressbild på Ella Bohlin: (Foto: Scharlotte Peppare)

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde