Ny jourlinje för blivande föräldrar

13 juli 2016

Nu finns ett särskilt nummer för fakta och information om hur förlossningsvården fungerar. Numret är ett komplement till den information som blivande föräldrar får av sin barnmorska på barnmorskemottagningen och 1177.se.

– Det betyder mycket för blivande föräldrar att snabbt kunna få den information som de söker. Med den nya telefonlinjen ökar tryggheten för blivande föräldrar samtidigt som barnmorskornas dagliga arbete underlättas genom att enklare frågor som inte är medicinska istället besvaras av våra sjuksköterskor med kunskap om Stockholms förlossningsvård, säger Ella Bohlin (KD) landstingsråd med ansvar för förlossningsvården.

Det nya telefonnumret, 08-121 123 50, är en service till blivande föräldrar som har frågor. Telefonen är bemannad på vardagar mellan kl. 10 och 18. Tjänsten bemannas av sjuksköterskor vid telefonrådgivningen 1177 som svarar på hur vården fungerar. Den som behöver medicinsk rådgivning ska som vanligt vända sig till barnmorska eller ringa 1177. Om förlossningen redan har startat gäller alltid direktkontakt till sin förlossningsklinik.

– Vi jobbar hela tiden aktivt med att hitta nya kanaler för att nå ut till Stockholms blivande föräldrar. Efter att ha varit hos barnmorska kan det alltid uppstå frågor och funderingar. Det här telefonnumret är till för att exempelvis svara på vad som gäller vid val av förlossningsklinik, hur det funkar om man är höggravid och på semester på annan ort eller vad som gäller om man skulle vilja ha sin förlossning hemma. Det är viktigt att föräldrarna själva hela tiden kan få den information de söker på ett enkelt och lättillgängligt sätt, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information och kontakt med Ella Bohlin: Ella Bohlin

Roksana Parsan

Pressbild på Ella Bohlin: (Foto: Scharlotte Peppare)

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4