Ny jourlinje för blivande föräldrar

13 juli 2016

Nu finns ett särskilt nummer för fakta och information om hur förlossningsvården fungerar. Numret är ett komplement till den information som blivande föräldrar får av sin barnmorska på barnmorskemottagningen och 1177.se.

– Det betyder mycket för blivande föräldrar att snabbt kunna få den information som de söker. Med den nya telefonlinjen ökar tryggheten för blivande föräldrar samtidigt som barnmorskornas dagliga arbete underlättas genom att enklare frågor som inte är medicinska istället besvaras av våra sjuksköterskor med kunskap om Stockholms förlossningsvård, säger Ella Bohlin (KD) landstingsråd med ansvar för förlossningsvården.

Det nya telefonnumret, 08-121 123 50, är en service till blivande föräldrar som har frågor. Telefonen är bemannad på vardagar mellan kl. 10 och 18. Tjänsten bemannas av sjuksköterskor vid telefonrådgivningen 1177 som svarar på hur vården fungerar. Den som behöver medicinsk rådgivning ska som vanligt vända sig till barnmorska eller ringa 1177. Om förlossningen redan har startat gäller alltid direktkontakt till sin förlossningsklinik.

– Vi jobbar hela tiden aktivt med att hitta nya kanaler för att nå ut till Stockholms blivande föräldrar. Efter att ha varit hos barnmorska kan det alltid uppstå frågor och funderingar. Det här telefonnumret är till för att exempelvis svara på vad som gäller vid val av förlossningsklinik, hur det funkar om man är höggravid och på semester på annan ort eller vad som gäller om man skulle vilja ha sin förlossning hemma. Det är viktigt att föräldrarna själva hela tiden kan få den information de söker på ett enkelt och lättillgängligt sätt, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information och kontakt med Ella Bohlin: Ella Bohlin

Roksana Parsan

Pressbild på Ella Bohlin: (Foto: Scharlotte Peppare)

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”