Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den nya gynekologmottagningen som drivs av Nordic IVF i Solna, så att den blir en del av vårdvalet i Stockholms län från och med den 14 oktober.

Ella Bohlin (KD)– Jag välkomnar att Nordic IVF startar. Vi införde vårdval för assisterad befruktning som ett led i att förbättra kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa. Det gör det möjligt för vårdgivare som uppfyller våra krav att starta en mottagning. Vi fortsätter att arbeta med att ge förutsättningar för att vården ska finnas nära dig och ha flera olika utförare, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för kvinnosjukvården.

Nordic IVF har ansökt om att arbeta med fertilitet och in vitro-fertilisering (IVF, assisterad befruktning) på Korta gatan 9 i Solna. Sjukvårdsstyrelsen för den norra delen av Stockholms län beslutade att godkänna ansökan den 12 oktober.

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn