Ny p-norm ger fler mindre lägenheter

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

Idag är det främst avståndet till närmsta tunnelbana som avgör antalet parkeringsplatser i anslutning till bostadshus, medan lägenheternas storlek inte alls finns med i bedömningen. Allt fler inser att detta system är fyrkantigt. Stockholms stad bör se över hur antalet p-platser bättre kan motsvara det faktiska behovet.

Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden och vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus, förespråkar en modell där lägenhetens storlek får inverkan på antalet parkeringsplatser som byggs. Därmed skulle även fler mindre lägenheter kunna byggas, vilket Stockholms stad är i stort behov av.

– Det nuvarande systemet uppmuntrar byggföretag att bygga större och därmed färre lägenheter eftersom antalet p-platser då kan hållas nere. Parkeringsnormen borde, utöver närheten till kollektivtrafik, även avgöras av lägenheternas storlek. För ett hus med många mindre lägenheter ska det behövas färre parkeringsplatser medan större lägenheter kräver fler. Enrummare ska självfallet ha lägre p-tal än femrummare, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

– Dagens system är i det närmaste ett lotteri. I stadsbyggnadsnämnden förhandlar vi andelen p-platser utan att vi vet vilken typ av hushåll vi bygger parkeringsplatser för. Det är inte seriöst, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman
Pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag