Ny p-norm ger fler mindre lägenheter

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

Idag är det främst avståndet till närmsta tunnelbana som avgör antalet parkeringsplatser i anslutning till bostadshus, medan lägenheternas storlek inte alls finns med i bedömningen. Allt fler inser att detta system är fyrkantigt. Stockholms stad bör se över hur antalet p-platser bättre kan motsvara det faktiska behovet.

Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden och vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus, förespråkar en modell där lägenhetens storlek får inverkan på antalet parkeringsplatser som byggs. Därmed skulle även fler mindre lägenheter kunna byggas, vilket Stockholms stad är i stort behov av.

– Det nuvarande systemet uppmuntrar byggföretag att bygga större och därmed färre lägenheter eftersom antalet p-platser då kan hållas nere. Parkeringsnormen borde, utöver närheten till kollektivtrafik, även avgöras av lägenheternas storlek. För ett hus med många mindre lägenheter ska det behövas färre parkeringsplatser medan större lägenheter kräver fler. Enrummare ska självfallet ha lägre p-tal än femrummare, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

– Dagens system är i det närmaste ett lotteri. I stadsbyggnadsnämnden förhandlar vi andelen p-platser utan att vi vet vilken typ av hushåll vi bygger parkeringsplatser för. Det är inte seriöst, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman
Pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4