Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Stockholms läns landsting ska ta fram en trafikplan. Det har trafikplaneberedningen beslutat.

20 juni 2017

– Syftet är att planera hur vi ska nå målen som vi har satt upp för kollektivtrafiken. Vi behöver en gemensam väg att hålla oss till eftersom alla beslut och åtgärder påverkar trafiken. Det är lätt att bara se enskilda delar men här ska vi syssla med helheten, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för trafikplaneberedningen.

Bland målen som trafikplanen ska ta tag i finns en kraftigt ökad kollektivtrafikandel och förbättrade restider jämfört med bilen.

– Vi ska samarbeta med kommunerna i Stockholms län och andra aktörer i regionen för att ha alla med oss. Vi blir många fler stockholmare under de kommande decennierna och behöver jobba hårt för hållbara resor. Bussar, båtar, spårvägar, tunnelbanor och pendeltåg behöver samspela för en effektiv trafik, säger Karl Henriksson.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör