Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att landstinget behöver göra en fördjupad analys av hur de landstingsägda lokalerna ska användas.

13 december 2016

Ella Bohlin (KD)– Vi vill införa vårdval för de här äldre patienterna för att öka möjligheten att själv bestämma över sin vård. Men vi vill också göra det bra från början. Genom att skjuta upp starten och arbeta vidare med att utforma vårdvalet kan vi öka kvaliteten och patientsäkerheten, säger Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd.

Alliansen bedömer också att kommunaliseringen av hemsjukvården behöver komma på plats innan Stockholms läns landsting slutgiltigt slår fast formerna för vårdvalet.

– Vi ser fortfarande att vårdval är en bra form för att ge våra äldre patienter så god vård som möjligt. Geriatriken skiljer sig från andra områden där vi har infört vårdval genom att en stor andel är slutenvård. Därför är det viktigt att vi förbereder införandet noggrant. Målsättningen är att vårdvalet ska starta 2019 eller 2020, säger Ella Bohlin.

Läs mer: Ella Bohlin intervjuas av Dagens Nyheter om den ändrade tidsplanen >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde