Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att landstinget behöver göra en fördjupad analys av hur de landstingsägda lokalerna ska användas.

13 december 2016

Ella Bohlin (KD)– Vi vill införa vårdval för de här äldre patienterna för att öka möjligheten att själv bestämma över sin vård. Men vi vill också göra det bra från början. Genom att skjuta upp starten och arbeta vidare med att utforma vårdvalet kan vi öka kvaliteten och patientsäkerheten, säger Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd.

Alliansen bedömer också att kommunaliseringen av hemsjukvården behöver komma på plats innan Stockholms läns landsting slutgiltigt slår fast formerna för vårdvalet.

– Vi ser fortfarande att vårdval är en bra form för att ge våra äldre patienter så god vård som möjligt. Geriatriken skiljer sig från andra områden där vi har infört vårdval genom att en stor andel är slutenvård. Därför är det viktigt att vi förbereder införandet noggrant. Målsättningen är att vårdvalet ska starta 2019 eller 2020, säger Ella Bohlin.

Läs mer: Ella Bohlin intervjuas av Dagens Nyheter om den ändrade tidsplanen >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4