Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att landstinget behöver göra en fördjupad analys av hur de landstingsägda lokalerna ska användas.

13 december 2016

Ella Bohlin (KD)– Vi vill införa vårdval för de här äldre patienterna för att öka möjligheten att själv bestämma över sin vård. Men vi vill också göra det bra från början. Genom att skjuta upp starten och arbeta vidare med att utforma vårdvalet kan vi öka kvaliteten och patientsäkerheten, säger Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd.

Alliansen bedömer också att kommunaliseringen av hemsjukvården behöver komma på plats innan Stockholms läns landsting slutgiltigt slår fast formerna för vårdvalet.

– Vi ser fortfarande att vårdval är en bra form för att ge våra äldre patienter så god vård som möjligt. Geriatriken skiljer sig från andra områden där vi har infört vårdval genom att en stor andel är slutenvård. Därför är det viktigt att vi förbereder införandet noggrant. Målsättningen är att vårdvalet ska starta 2019 eller 2020, säger Ella Bohlin.

Läs mer: Ella Bohlin intervjuas av Dagens Nyheter om den ändrade tidsplanen >>

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem