Nya cancerkliniker när cancervården förändras

Alliansen i Stockholms läns landsting
den 28 april 2015

Hälso- och sjukvårdsnämnden vill enligt ett blocköverskridande beslut i dag att Stockholms cancervård vid Radiumhemmet på Karolinska Universitetssjukhuset får en ny organisation och i framtiden bedrivs i tre kliniker: Karolinska/Danderyds sjukhus, Södersjukhuset samt en helt ny klinik som byggs upp vid S:t Görans sjukhus.

Ella Bohlin (KD)– Cancervården i Stockholm har goda resultat men möter utmaningar inför framtiden. Med denna organisationsförändring svarar vården bättre mot Framtidsplanens och den regionala cancerplanens mål, med nätverkssjukvård och patientperspektiv i fokus, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

–Vi organiserar om för att förstärka vården, inklusive en ny cancerklinik på S:t Görans sjukhus. Alla patienter ska få en väl sammanhållen väg genom cancervården. Varje vårdgivare får ett tydligt ansvar för en helhet med korta ledtider för patienten, och den viktiga cancerforskningen ska säkras, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Det här ger bättre förutsättningar för att stärka och utveckla forskningen. Vi ser också att den kommer att förbättra patientsäkerheten genom tydligare ansvar för vårdgivarna samtidigt som patienterna tydligare kan veta vart de ska vända sig. Det här är en viktig del i vår satsning på framtidens hälso- och sjukvård, säger sjukvårdslandstingsrådet Marie Ljungberg Schött (M).

– Allt fler överlever sin cancer, vilket både är glädjande och gör att cancervården växer. För att alla ska få den vård de behöver vid rätt tid måste vi ta ansvar för att vården är effektiv och organiserad på bästa sätt, säger gruppledaren i hälso- och sjukvårdsnämnden Karin Fälldin (C).

Cancervården har i dag en klinik med Radiumhemmet som också bedriver vård på Danderyds sjukhus och Södersjukhuset. Alliansen, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet står bakom beslutet som innebär en ny organisation med tre olika kliniker:
– en onkologisk klinik på Karolinska Universitetssjukhuset inklusive en enhet på Danderyds sjukhus
– en onkologisk klinik på Södersjukhuset
– en ny klinik vid Capio S:t Görans sjukhus
Det slutliga beslutet om cancervårdens organisation fattas av landstingsstyrelsen.

För mer information och pressbilder:
Roksana Parsan
Pressekreterare (KD)

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4