Nya cancerkliniker när cancervården förändras

Alliansen i Stockholms läns landsting
den 28 april 2015

Hälso- och sjukvårdsnämnden vill enligt ett blocköverskridande beslut i dag att Stockholms cancervård vid Radiumhemmet på Karolinska Universitetssjukhuset får en ny organisation och i framtiden bedrivs i tre kliniker: Karolinska/Danderyds sjukhus, Södersjukhuset samt en helt ny klinik som byggs upp vid S:t Görans sjukhus.

Ella Bohlin (KD)– Cancervården i Stockholm har goda resultat men möter utmaningar inför framtiden. Med denna organisationsförändring svarar vården bättre mot Framtidsplanens och den regionala cancerplanens mål, med nätverkssjukvård och patientperspektiv i fokus, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

–Vi organiserar om för att förstärka vården, inklusive en ny cancerklinik på S:t Görans sjukhus. Alla patienter ska få en väl sammanhållen väg genom cancervården. Varje vårdgivare får ett tydligt ansvar för en helhet med korta ledtider för patienten, och den viktiga cancerforskningen ska säkras, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Det här ger bättre förutsättningar för att stärka och utveckla forskningen. Vi ser också att den kommer att förbättra patientsäkerheten genom tydligare ansvar för vårdgivarna samtidigt som patienterna tydligare kan veta vart de ska vända sig. Det här är en viktig del i vår satsning på framtidens hälso- och sjukvård, säger sjukvårdslandstingsrådet Marie Ljungberg Schött (M).

– Allt fler överlever sin cancer, vilket både är glädjande och gör att cancervården växer. För att alla ska få den vård de behöver vid rätt tid måste vi ta ansvar för att vården är effektiv och organiserad på bästa sätt, säger gruppledaren i hälso- och sjukvårdsnämnden Karin Fälldin (C).

Cancervården har i dag en klinik med Radiumhemmet som också bedriver vård på Danderyds sjukhus och Södersjukhuset. Alliansen, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet står bakom beslutet som innebär en ny organisation med tre olika kliniker:
– en onkologisk klinik på Karolinska Universitetssjukhuset inklusive en enhet på Danderyds sjukhus
– en onkologisk klinik på Södersjukhuset
– en ny klinik vid Capio S:t Görans sjukhus
Det slutliga beslutet om cancervårdens organisation fattas av landstingsstyrelsen.

För mer information och pressbilder:
Roksana Parsan
Pressekreterare (KD)

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp