Nya Karolinska blottlägger krisen inom Socialdemokraterna

I dag skriver Kristdemokraternas landstingsråd Ella Bohlin i Norrtelje tidning om ett av de andra partierna i svensk politik och bristen på ansvar i tider när Sverige står inför stora framtidsutmaningar. Det märks inte minst tydligt i hur Socialdemokraterna agerar när det gäller bygget av Nya Karolinska Solna.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Nya Karolinska visar på S-krisen

Att socialdemokratin har stora problem är uppenbart för alla och går inte längre att skyla över. Det beror dels på partiets självbild av att vara statsbärande och ansvarstagande för folkets bästa, trots att det är ett parti som brottas med vikande opinionssiffror och det sämsta förtroendestödet sedan Håkan Juholt. Storhetstiden är för länge sedan över, men självbilden är förljugen och partiet är oförmöget att se verkligheten. Det beror också på att ansvar och regeringsduglighet lyser med sin frånvaro när Socialdemokraterna far fram.

Förutom i rikspolitiken, där taffligheten varit framträdande vare sig det har gällt flyktingkris, Förbifart Stockholm eller andra situationer, märker vi det tydligt i Stockholms läns landsting. Dränerade på kompetens på grund av maktövertagandet i Rosenbad bedriver de socialdemokrater som lämnats kvar en oppositionspolitik som präglas av populism och obstruktion.

Mest talande för problemen inom Socialdemokraterna har varit agerandet kring Nya Karolinska Solna. Under flera år har en tidning, Svenska Dagbladet, ägnat stort utrymme åt att smutskasta byggprojektet, som är det största i Sverige. Ett högtekniskt sjukhus för framtiden och den mest moderna, avancerade vården byggs enligt konstens alla regler. Det blir klart i tid till rätt kostnad och med ett väl fungerande avtal.

Den karaktär av felaktigheter och rena osanningar som skriverierna haft har varit och är häpnadsväckande ur journalistisk synvinkel. Vi från alliansen har dock försökt att bemöta men det har inte alltid funnits intresse för att ta in våra motargument eller lyssna. Vi utvärderar löpande hur bygget fungerar så att våra gemensamma resurser används på bästa sätt. Vi har också beslutat om en extern utvärdering med anledning av de frågor som har väckts. Ändå har bilden spridit sig om att sjukhuset skulle vara omgärdat av problem.

Här hade man kunnat tro att Socialdemokraterna, som varit delaktiga i de blocköverskridande besluten för att bygga Nya Karolinska, skulle stå upp för sina ställningstaganden och avvisa de felaktiga uppgifterna i medierna. I stället har S-företrädare tagit varje tillfälle att kritisera sjukhusbygget. De har till och med talat om att försöka häva avtalet på grund av tidningsskriverierna.

Syftet är av allt att döma att plocka billiga politiska poäng. Konsekvenserna blir i stället mytbildning, misstro och mer oförtjänt negativ publicitet. Byggnader och betong tar fokus från frågor om hur vi banar väg för modern vård som både räddar fler liv och är effektivare.

Socialdemokraterna är ett relativt stort parti med över 20 procent av rösterna. Både i styrande ställning och i opposition kan vi förvänta oss ansvarstagande och en fungerande partiorganisation.

När sådant saknas drabbar det viktiga satsningar för medborgarnas bästa. Det är mycket beklagligt. Sverige står inför stora framtidsutmaningar och behöver styras på bästa möjliga sätt.

Ella Bohlin (KD)Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol