Nya toaletter i Citybanan

– SLs nya pendeltågsstationer ska ha rena och fräscha toaletter. Det är en viktig tillgänglighetsfråga som bidrar till att skapa en bättre reseupplevelse, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, med anledning av att Trafiknämnden kommer att besluta att utrusta Citybanans två nya pendeltågsstationer med toaletter.

– Den totala avsaknaden av toaletter inom tunnelbanan och bristen på information om var offentliga toaletter finns i anslutning till kollektivtrafiken är ett problem för många resenärer. Småbarnsfamiljer, äldre eller människor med funktionsnedsättning ska inte behöva gå och leta runt halva staden i jakt på en toalett, tycker Karl Henriksson.

– SL måste förbättra informationen om var närmaste offentliga toalett finns i anslutning till stationerna. I samband med renoveringen av gamla stationer eller då nya stationer tillkommer i till exempel tunnelbanesystemet måste SL utrusta dem med ordentliga toaletter, säger Karl Henriksson.

Fakta:
Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen stödjer trafiknämnden i beredningen av ärenden gällande färdtjänst- och tillgänglighetsfrågor samt samverkar med handikapp- och pensionärsorganisationerna. Genom att beredningen beslöt den 21 mars att undersöka möjligheten att utrusta kollektivtrafikens stationer med toaletter, kommer Trafiknämnden den 16 oktober att besluta att Citybanans två nya pendeltågsstationer som öppnas för trafik år 2017 ska vara utrustade med fräscha, moderna och tillgängliga toaletter.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt