Nytt akutsjukhus söder om Söder ska utredas

24 mars 2015

Investeringarna i framtidens hälso- och sjukvård fortsätter. Samtidigt som Södersjukhuset rustas upp och delvis får helt nya byggnader, vill Alliansen utreda ett helt nytt akutsjukhus i södra Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– Sjukvården i Stockholms län behöver både byggas ut och anpassas till de framtida vårdbehoven med både fler barn och inte minst fler äldre. Vi ger nu ett konkret utredningsuppdrag att dels bygga en helt ny vårdbyggnad vid Södersjukhuset och dels utreda ett nytt akutsjukhus i södra Stockholm, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

– Södersjukhuset ska rustas upp men att renovera hela det gamla sjukhuset blir inte en optimal lösning vare sig för patienter eller personal. Istället vill vi utreda en helt ny vårdbyggnad vid SÖS – och ett helt nytt akutsjukhus i södra Stockholm med 300-400 vårdplatser, säger fastighets- och investeringslandstingsrådet Paul Lindquist (M).

– Södersjukhuset ska få en ny akutmottagning, nya operationssalar och en ny vårdbyggnad som kan vara klar 2020. Ett helt nytt akutsjukhus söder om Söder kan vara klart 6-8 år efter att vi beslutar om det, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Alla invånare i Stockholmsregionen ska ha tillgång till god vård i lokaler anpassade för den tid vi lever i. 2017 börjar Nya Karolinska i Solna att ta emot sina första patienter och vårt paket för Södersjukhuset och ett nytt akutsjukhus i södra Stockholm är en viktig del för att långsiktigt bygga ut vården och föra den ännu närmare stockholmarna, säger gruppledaren i hälso- och sjukvårdsnämnden Karin Fälldin (C).

För mer information:
Roksana Parsan
Pressekreterare (KD), Stockholms läns landsting

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi