Nytt akutsjukhus söder om Söder ska utredas

24 mars 2015

Investeringarna i framtidens hälso- och sjukvård fortsätter. Samtidigt som Södersjukhuset rustas upp och delvis får helt nya byggnader, vill Alliansen utreda ett helt nytt akutsjukhus i södra Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– Sjukvården i Stockholms län behöver både byggas ut och anpassas till de framtida vårdbehoven med både fler barn och inte minst fler äldre. Vi ger nu ett konkret utredningsuppdrag att dels bygga en helt ny vårdbyggnad vid Södersjukhuset och dels utreda ett nytt akutsjukhus i södra Stockholm, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

– Södersjukhuset ska rustas upp men att renovera hela det gamla sjukhuset blir inte en optimal lösning vare sig för patienter eller personal. Istället vill vi utreda en helt ny vårdbyggnad vid SÖS – och ett helt nytt akutsjukhus i södra Stockholm med 300-400 vårdplatser, säger fastighets- och investeringslandstingsrådet Paul Lindquist (M).

– Södersjukhuset ska få en ny akutmottagning, nya operationssalar och en ny vårdbyggnad som kan vara klar 2020. Ett helt nytt akutsjukhus söder om Söder kan vara klart 6-8 år efter att vi beslutar om det, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Alla invånare i Stockholmsregionen ska ha tillgång till god vård i lokaler anpassade för den tid vi lever i. 2017 börjar Nya Karolinska i Solna att ta emot sina första patienter och vårt paket för Södersjukhuset och ett nytt akutsjukhus i södra Stockholm är en viktig del för att långsiktigt bygga ut vården och föra den ännu närmare stockholmarna, säger gruppledaren i hälso- och sjukvårdsnämnden Karin Fälldin (C).

För mer information:
Roksana Parsan
Pressekreterare (KD), Stockholms läns landsting

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4