Nytt akutsjukhus söder om Söder ska utredas

24 mars 2015

Investeringarna i framtidens hälso- och sjukvård fortsätter. Samtidigt som Södersjukhuset rustas upp och delvis får helt nya byggnader, vill Alliansen utreda ett helt nytt akutsjukhus i södra Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– Sjukvården i Stockholms län behöver både byggas ut och anpassas till de framtida vårdbehoven med både fler barn och inte minst fler äldre. Vi ger nu ett konkret utredningsuppdrag att dels bygga en helt ny vårdbyggnad vid Södersjukhuset och dels utreda ett nytt akutsjukhus i södra Stockholm, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

– Södersjukhuset ska rustas upp men att renovera hela det gamla sjukhuset blir inte en optimal lösning vare sig för patienter eller personal. Istället vill vi utreda en helt ny vårdbyggnad vid SÖS – och ett helt nytt akutsjukhus i södra Stockholm med 300-400 vårdplatser, säger fastighets- och investeringslandstingsrådet Paul Lindquist (M).

– Södersjukhuset ska få en ny akutmottagning, nya operationssalar och en ny vårdbyggnad som kan vara klar 2020. Ett helt nytt akutsjukhus söder om Söder kan vara klart 6-8 år efter att vi beslutar om det, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Alla invånare i Stockholmsregionen ska ha tillgång till god vård i lokaler anpassade för den tid vi lever i. 2017 börjar Nya Karolinska i Solna att ta emot sina första patienter och vårt paket för Södersjukhuset och ett nytt akutsjukhus i södra Stockholm är en viktig del för att långsiktigt bygga ut vården och föra den ännu närmare stockholmarna, säger gruppledaren i hälso- och sjukvårdsnämnden Karin Fälldin (C).

För mer information:
Roksana Parsan
Pressekreterare (KD), Stockholms läns landsting

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde