Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnämnden i dag.

21 mars 2017

– Vi har följt framgångarna från det diagnostiska centrumet i Södertälje, där väntetiderna har blivit kortare, utredningarna effektivare och patienterna nöjdare. Nu tar vi med oss de erfarenheterna till fler cancerpatienter genom satsningen på ett nytt center i Danderyd. Samtidigt beslutar vi att centret i Södertälje fortsätter genom att skjuta till 6,3 miljoner, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

Det diagnostiska centret kommer att utreda två typer av patienter: ”allvarliga ospecifika symptom som kan bero på cancer” och ”cancer utan känd primärtumör”. En del patienter i den sistnämnda gruppen behöver en utökad utredning. Därför ska centret i Danderyd ha extra onkologisk kompetens.

– Vårt syfte är att erbjuda likadana utredningar för alla utan onödiga väntetider. Centret i Danderyd startar under året och spelar en viktig roll när vi deltar i hela Sveriges ansträngning för att förkorta väntetiderna i cancervården. Tidiga insatser är mycket viktiga, så jag är glad att kampen mot cancer går framåt, säger Ella Bohlin.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun