Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnämnden i dag.

21 mars 2017

– Vi har följt framgångarna från det diagnostiska centrumet i Södertälje, där väntetiderna har blivit kortare, utredningarna effektivare och patienterna nöjdare. Nu tar vi med oss de erfarenheterna till fler cancerpatienter genom satsningen på ett nytt center i Danderyd. Samtidigt beslutar vi att centret i Södertälje fortsätter genom att skjuta till 6,3 miljoner, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

Det diagnostiska centret kommer att utreda två typer av patienter: ”allvarliga ospecifika symptom som kan bero på cancer” och ”cancer utan känd primärtumör”. En del patienter i den sistnämnda gruppen behöver en utökad utredning. Därför ska centret i Danderyd ha extra onkologisk kompetens.

– Vårt syfte är att erbjuda likadana utredningar för alla utan onödiga väntetider. Centret i Danderyd startar under året och spelar en viktig roll när vi deltar i hela Sveriges ansträngning för att förkorta väntetiderna i cancervården. Tidiga insatser är mycket viktiga, så jag är glad att kampen mot cancer går framåt, säger Ella Bohlin.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt