Nytt regionalt vårdprogram för ME/CFS

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

3 juni 2015

I går fattade hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN) ett viktigt beslut om att Stockholms landsting ska ta fram ett nytt regionalt program för rehabilitering vid långvarig smärta med eller utan samsjuklighet och för utmattningssyndrom.

– Vi vill att Stockholms läns landsting ska fortsätta att ligga i framkant och sätta en norm som andra kan ta efter vad avser behandling av sjukdomen Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome (ME/CFS). Ett regionalt vårdprogram kommer att vara ett gott stöd för vårdgivare i vården av patientgruppen, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Det medicinska programarbetet i Stockholm syftar till att vårdgivare, beställare och patienter möts för att forma en god och jämlik vård för länets alla invånare. Programarbetet bildar en gemensam arena för vårdens parter och ett regionalt vårdprogram för ME/CFS. Sammantaget blir det ett stöd för hälso- och sjukvårdspersonalen i det praktiska vardagsarbetet och ett kunskapsunderlag för att utveckla och följa upp innehåll och kvalitet för denna patientgrupp.

Syftet är också att vårdprogrammet kan utgöra en bas för dialog mellan beställare och producenter om den medicinska kvaliteten i vården samt ge underlag för HSN:s styrning och uppföljning av ME/CFS-vården i regionen.

För mer information:
Roksana Parsan

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde