Nytt regionalt vårdprogram för ME/CFS

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

3 juni 2015

I går fattade hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN) ett viktigt beslut om att Stockholms landsting ska ta fram ett nytt regionalt program för rehabilitering vid långvarig smärta med eller utan samsjuklighet och för utmattningssyndrom.

– Vi vill att Stockholms läns landsting ska fortsätta att ligga i framkant och sätta en norm som andra kan ta efter vad avser behandling av sjukdomen Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome (ME/CFS). Ett regionalt vårdprogram kommer att vara ett gott stöd för vårdgivare i vården av patientgruppen, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Det medicinska programarbetet i Stockholm syftar till att vårdgivare, beställare och patienter möts för att forma en god och jämlik vård för länets alla invånare. Programarbetet bildar en gemensam arena för vårdens parter och ett regionalt vårdprogram för ME/CFS. Sammantaget blir det ett stöd för hälso- och sjukvårdspersonalen i det praktiska vardagsarbetet och ett kunskapsunderlag för att utveckla och följa upp innehåll och kvalitet för denna patientgrupp.

Syftet är också att vårdprogrammet kan utgöra en bas för dialog mellan beställare och producenter om den medicinska kvaliteten i vården samt ge underlag för HSN:s styrning och uppföljning av ME/CFS-vården i regionen.

För mer information:
Roksana Parsan

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar