Nytt regionalt vårdprogram för ME/CFS

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

3 juni 2015

I går fattade hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN) ett viktigt beslut om att Stockholms landsting ska ta fram ett nytt regionalt program för rehabilitering vid långvarig smärta med eller utan samsjuklighet och för utmattningssyndrom.

– Vi vill att Stockholms läns landsting ska fortsätta att ligga i framkant och sätta en norm som andra kan ta efter vad avser behandling av sjukdomen Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome (ME/CFS). Ett regionalt vårdprogram kommer att vara ett gott stöd för vårdgivare i vården av patientgruppen, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Det medicinska programarbetet i Stockholm syftar till att vårdgivare, beställare och patienter möts för att forma en god och jämlik vård för länets alla invånare. Programarbetet bildar en gemensam arena för vårdens parter och ett regionalt vårdprogram för ME/CFS. Sammantaget blir det ett stöd för hälso- och sjukvårdspersonalen i det praktiska vardagsarbetet och ett kunskapsunderlag för att utveckla och följa upp innehåll och kvalitet för denna patientgrupp.

Syftet är också att vårdprogrammet kan utgöra en bas för dialog mellan beställare och producenter om den medicinska kvaliteten i vården samt ge underlag för HSN:s styrning och uppföljning av ME/CFS-vården i regionen.

För mer information:
Roksana Parsan

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands