Ökade öppettider för Gullmarsplans ungdomsmottagning

Vid sammanträde med Sjukvårdsstyrelse City den 13 mars uppdrog Alliansen i Stockholms läns landsting att utveckla Gullmarsplans ungdomsmottagning, bland annat genom att öka öppettiderna. Detta ska ske och finansieras i samverkan med stadsdelarna Enskede-Årsta-Vantör och Skarpnäck.
– Gullmarsplans ungdomsmottagning har blivit allt mer populär och vi ser att kvälls- och öppethusmottagningar är vad som efterfrågas. Vi kompletterar nu med helgöppet också. Elever ska inte behöva skolka för att kunna gå till ungdomsmottagningen, säger Marie Ljungberg Schött (M), ordförande i Sjukvårdsstyrelse City.
Skrivelsen i Sjukvårdsstyrelse City föreslår att sjukvårdsförvaltningen tillsammans med de två nämnda stadsdelsförvaltningarna får i uppdrag att utveckla detta som ett treårigt projekt. I uppdraget ligger även att undersöka förutsättningarna för en samlokalisering av filialen i Rågsved med Gullmarsplans ungdomsmottagning.
– Vi efterfrågar ett samlat huvudmannaskap med en tydlig chefsroll. Det nya uppdraget för Gullmarsplans ungdomsmottagning möjliggör för fler ungdomar att få en god kontakt med ungdomsmottagningen, säger Marie Ljungberg Schött.
– Ungdomars hälsa vill vi värna, säger Margareta Åkerberg (KD) 1:e vice ordförande i sjukvårdsstyrelsen
Från kommunens håll ser man positivt på detta. Ytterligare förbättringar är att man med det nya uppdraget satsar speciellt på utökad tillgänglighet via internet, samt ett riktat fokus mot hedersrelaterad problematik.

– Vi välkomnar en översyn av verksamheten vid Gullmarsplans Ungdomsmottagning med möjlighet att utveckla formerna för mottagningen. Det är viktigt att nu skapa en grund för bättre möjligheter att ta emot fler ungdomar och kunna använda fler och moderna verktyg inom IT. Det möter bättre den unga generationen och deras sätt att kommunicera. Att hedersproblematiken får eget fokus i översynen är av särskild vikt. Det är med tillförsikt vi nu avvaktar kommande förslag på en utvidgning och satsning på ungdomsmottagningen, säger Anders Hellström, ordförande i EnskedeÅrstaVantör Stadsdelsnämnd, och Sonny Österman, ordförande Skarpnäcks Stadsdelsnämnd, i ett gemensamt uttalande.

– Stockholms stad och Stockholms läns landsting är nu överens om att ungdomsmottagningen vid Gullmarsplan ska få utökade öppettider. Ungdomsmottagningen är populär och dit vänder sig ungdomarna för att få stöd och hjälp. Vi vill förbättra servicen för ungdomarna och har nu utökat besökstimmarna. I Stockholm vill Kristdemokraterna satsa mer på tidiga och förebyggande hälsoinsatser. Det viktigaste är att komma i kontakt med ungdomarna innan problemen växt sig stora. Ett enkelt samtal med en vuxen som lyssnar och frågar hur man mår kan vara till stor hjälp, säger Margaretha Åkerberg (KD)1:e vice ordförande i sjukvårdsstyrelsen

– Efterfrågan på medicinska besök och samtalskontakter har ökat markant senaste åren. Det är också svårare problematik som personalen på ungdomsmottagningen möter. Det känns därför bra att vi nu säkerställer bra öppettider för ungdomarna och tillgång till personal.

– Ungdomsmottagningen vid Gullmarsplan gör jätteinsatser för ungdomarna och mottagningen har ett gott rykte. Framför allt har ungdomsmottagningen arbetat fram ett koncept som passar ungdomarna, och det ska vi värna.

Margaretha Åkerberg (KD)

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde