Olyckligt beslut om ombildningar

Pressmeddelande från Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, 30/9-14

– Den nya majoriteten i Familjebostäders styrelse har idag tagit ett olyckligt beslut i och med totalstoppet av ombildningar i bolagets bostadsbestånd. Det berövar människor drömmen om det egna ägandet samtidigt som det skapar sämre förutsättningar för en långsiktig fastighetsutveckling.

Det säger Erik Slottner (KD), tillträdande gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Alliansen har tidigare satt stopp för ombildningar i stadsdelar där det råder en jämn fördelning av hyresrätter och bostadsrätter. Det är bra eftersom det är ett gemensamt mål att ha blandade bostadsområden. Men fortfarande finns stadsdelar där hyresrätten är dominerande. I dessa områden kan det vara rätt att ombilda om hyresgästerna så önskar. Beslutet att stoppa ombildningar minskar inte bara möjligheterna att skapa blandade stadsdelar utan sätter också vissa hyresgästers drömmar och ambitioner att själv äga sitt boende ur spel, säger Erik Slottner (KD).

– Vidare kan det vara ekonomiskt nödvändigt med ombildningar för att på så sätt få in nytt kapital i bolaget. Om inte nytt kapital kommer in riskerar det att leda till ökad belåningsgrad och därmed försämrad ekonomi och svårigheter att få nya bostadskalkyler att gå ihop. Det riskerar i sin tur att leda till lägre nyproduktion och försämrat underhåll av befintliga fastigheter, säger Erik Slottner (KD).

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde