Olyckligt beslut om ombildningar

Pressmeddelande från Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, 30/9-14

– Den nya majoriteten i Familjebostäders styrelse har idag tagit ett olyckligt beslut i och med totalstoppet av ombildningar i bolagets bostadsbestånd. Det berövar människor drömmen om det egna ägandet samtidigt som det skapar sämre förutsättningar för en långsiktig fastighetsutveckling.

Det säger Erik Slottner (KD), tillträdande gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Alliansen har tidigare satt stopp för ombildningar i stadsdelar där det råder en jämn fördelning av hyresrätter och bostadsrätter. Det är bra eftersom det är ett gemensamt mål att ha blandade bostadsområden. Men fortfarande finns stadsdelar där hyresrätten är dominerande. I dessa områden kan det vara rätt att ombilda om hyresgästerna så önskar. Beslutet att stoppa ombildningar minskar inte bara möjligheterna att skapa blandade stadsdelar utan sätter också vissa hyresgästers drömmar och ambitioner att själv äga sitt boende ur spel, säger Erik Slottner (KD).

– Vidare kan det vara ekonomiskt nödvändigt med ombildningar för att på så sätt få in nytt kapital i bolaget. Om inte nytt kapital kommer in riskerar det att leda till ökad belåningsgrad och därmed försämrad ekonomi och svårigheter att få nya bostadskalkyler att gå ihop. Det riskerar i sin tur att leda till lägre nyproduktion och försämrat underhåll av befintliga fastigheter, säger Erik Slottner (KD).

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,