Volontärer viktiga för vården!

I dag skriver äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i flera Direktpresstidningar om de uppskattade volontärerna på Danderyds sjukhus. Kristdemokraterna anser att ideella krafter är en mycket viktig del av samhället.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Det är nödvändigt att vi tar till vara på kraften från ideella organisationer. Mänskligt stöd när livet känns som svårast borde vara en självklarhet. Men statistik från Svenska palliativregistret visar att så mycket som var fjärde person som avlider på sjukhusen i Stockholm är ensam under livets absoluta slutskede.

Långt ifrån alla har en anhörig att samtala med och finna stöd tröst hos. Samtidigt är det omtumlande och ångestladdat för äldre att hamna på sjukhus. Många är inlagda i flera dagar och dör utan att få besök av någon anhörig. Vårdpersonalen på sjukhusen gör ovärderliga insatser för patienterna. Men arbetsmiljön är ofta stressig. Det gör att det många gånger saknas utrymme för mänsklig kontakt. Situationen är mycket beklaglig, både för patienterna och för personalen som känner att de inte räcker till.

Vi kristdemokrater vill att volontärer mer än i dag ska erbjuda stöd till sjukhuspatienter som är i livets slutskede. Naturligtvis ska frivilligarbetet inte ersätta personalens arbete. I stället ska det fungera som ett komplement till verksamheten. Volontärerna ska utgöra ett stöd och inte ha någon roll i den medicinska vården. De ska finnas till hands för att exempelvis samtala, hålla en hand eller läsa ur en bok.

Erfarenheter på Danderyds sjukhus visar att det upplägget har positiva effekter. Där startade ett liknande projekt på två medicinavdelningar våren 2013. Patienter uppgav att volontärerna bidrog till ett lugn och en trygghet, och vårdpersonal ansåg att arbetsmiljön blev bättre. Det ledde till att projektet blev permanent och utvidgades till fler avdelningar.

Vi anser att det är en felaktig uppfattning att vårdsituationen endast kan förbättras genom det offentliga. Ideella organisationer är en mycket viktig del av samhället och är en kraft som gör samhällsviktiga och medmänskliga insatser. Det visar inte minst volontärarbetet på Danderyds sjukhus.

Ella Bohlin (KD)
Äldrelandstingsråd

Satsa på spårväg till Lidingö

Tunnelbana är fel väg. I stället vill Kristdemokraterna koppla ihop Spårväg city och Lidingöbanan. Det skriver Karl Henriksson och Carl-Johan Schiller (KD) i en debattartikel om framtidens SL-trafik till Lidingö.

Karl Henriksson är gruppledare i trafiknämnden och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering. Carl-Johan Schiller är kommunalråd i Lidingö. Så här skriver de i Lidingösidan:

Under de senaste åren har möjligheterna för Lidingöborna att resa kollektivt till och från Stockholm försämrats i stadig takt. Biltullarnas nya placering gör att det inte längre lönar sig att parkera vid T-banan istället för att ta bilen hela vägen, infartsparkeringen försvinner snart helt och hållet och busstrafikens turtäthet har försämrats. Vi kristdemokrater vill att det ska vara lätt för Lidingöborna att resa kollektivt och därför behöver förutsättningarna för ett hållbart resande förbättras.

Innan sommaren lämnade Lidingö stad beskedet till Sverigeförhandlingen att staden inte önskade att gå vidare med att förhandla om tunnelbana inom ramen för den statliga utredningen. Sverigeförhandlingens bud, att Lidingö skulle bygga cirka 10 000 nya bostäder, var inte realistiskt. Med vetskapen om att tunnelbana inte är rätt väg för Lidingö under överskådlig framtid blir den tidigare utlovade sammankopplingen mellan Spårväg City och Lidingöbanan aktuell. Landstinget, Lidingö stad och Stockholms stad måste prioritera att koppla ihop de här spårvagnslinjerna för att skapa en smart helhetslösning för Östermalm, Gärdet, Värtahamnen och Lidingö.

Landstinget har länge planerat för sammankopplingen. Just nu bygger SL stora spårvagnshallar på Lidingö för spårvagnarna som trafikerar hela sträckan in till Sergels torg. Det vore mycket olyckligt om miljonnelopp av skattebetalarnas pengar har prioriterats fel i bygget av spårvagndepåerna i AGA. Kristdemokraterna vill därför se en nystart för planerna på Spårväg City och sammankopplingen med Lidingöbanan.
Karl Henriksson (KD)
Ledamot i trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Carl-Johan Schiller (KD)
Kommunalråd, Lidingö stad

”Låt SL-kortet ge rabatter så att färre väljer bil”

Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson föreslår att SL ska ingå avtal med olika aktörer för att ge alternativa sätt att resa. Genom att SL-kortet ger rabatt på hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar, lånecyklar med mera ska fler kunna klara sig utan bil. Han berättar om förslaget i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Så här skriver Karl Henriksson i debattartikeln:

Stockholms län har Sveriges mest utbyggda kollektivtrafik. Där finns 53 pendeltågsstationer, 100 tunnelbanestationer, 450 busslinjer och flera andra sätt att resa med SL-trafiken. Fler blir det, tack vare Alliansens investeringar. Ändå är bilen är det vanligaste sättet att resa. Bilen har en stark ställning i Stockholms län, där 69 procent av hushållen har en privat bil.

Det finns personer som verkligen behöver bilen. Många har säkert precis som jag mött ett stort antal människor som uppger att de inte klarar sig utan att ha bil och vill ha möjligheten att använda den. Vi ser i de mätningar som gjorts att fler resor som hör fritiden till sker med bil och att fler väljer bilen vid resor över länsgränsen eller för tvärgående resor, det vill säga resor mellan destinationer på samma sida om Stockholms innerstad.

Det finns däremot också mycket att vinna för samhället på att fler väljer bort bilen. Allt tyder på att en Stockholmsregion med ett hållbart resande i framtiden kräver att betydligt färre kör bil än i dag. När fler människor väljer andra färdmedel kan våra miljöutmaningar mötas snabbare och framkomligheten öka. Vi i Alliansen har beslutat att resandet med kollektivtrafiken ska öka, liksom resor med cykel och andra sätt att ta sig fram.

För att skapa en hållbar utveckling behöver vi helt klart få fler att uppleva att de klarar av att få ihop sitt liv utan att behöva äga en egen bil.

Utgångspunkten för oss kristdemokrater är att leta efter nya sätt att arbeta med den offentliga trafiken. Vi är medvetna om att det är slitna klichéer men vi ser ett behov av att tänka utanför boxen för att inte fastna i traditionella hjulspår. Framtidens utmaningar kräver nya lösningar. Därför föreslår vi att SL-kortet ska ge rabatt på hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar, lånecyklar och andra sätt att smidigt ta sig fram och få ihop livet.

Genom att SL ingår avtal med olika aktörer kan vi ge alternativa sätt att resa och få fler att klara sig utan egen bil. Vi kommer aldrig att kunna bygga ut busslinjenätet och den övriga kollektivtrafiken så mycket att alla invånare får en tillgänglighet som kan konkurrera med bilen. Men vi kan bidra till en attraktiv kollektivtrafik som grunderbjudande, där kunderna kan komplettera med cykel, bil eller för den delen lastbil när de behöver det.

Företagen borde ha ett stort intresse av att samarbeta med SL och få ett stort antal möjliga kunder. Här finns alltså mycket som talar för att rabatterna inte behöver innebära någon kostnad för SL. Vi vill utreda vilka möjligheter som finns att öppna upp för den här typen av samarbeten. Med tydliga och kraftiga rabatter till våra trogna kunder i SL-trafiken minskar drivkraften att hålla fast vid det gamla. Vi kan på det sättet utveckla resandet i Stockholmsregionen och få fler att tänka i nya banor.

Karl Henriksson (KD)
ordförande, beredningen för trafikplanering

KD säger nej till strategi mot extremism

Vi hade förväntat oss mer. Strategin mot extremism i Stockholms stad är uppenbart otillräcklig. Därför kommer vi att reservera oss mot förslaget till strategi mot våldsbejakande extremism, skrev Erik Slottner (KD) på SVD Opinion den (10/4).

Skyttegravspolitik löser inte förlossningsvården

I dag skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) om hur hon och många andra arbetar med att utveckla förlossningsvården i Stockholm. I en replik till Miljöpartiets Susanne Nordling i Dagens Arena skriver hon att kapaciteten ökar på sex förlossningsenheter i länet.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Skyttegravspolitik löser inte Stockholms förlossningsvård, MP

Det är enkelt för Susanne Nordling (MP) att ställa sig på barrikaderna och kritisera förlossningsvården i Stockholms läns landsting.

Hon oroar sig för valfriheten i förlossningsvården men samtidigt har inte hon eller hennes kompisar bland de rödgröna gjort mycket för att värna den heller.

Att BB Sophia öppnade var ett välkommet inslag och min önskan är att de hade kunnat fortsätta bedriva sin goda verksamhet. Nordling (MP) tydliggör de förutsättningar som jag och mina kollegor intensivt arbetar under.

Men det räcker inte med att förstå barnmorskornas ilska eller att bedriva skyttegravspolitik. Vi måste hitta konkreta lösningar och det ansvaret har vi ansvariga politiker, hälso- och sjukvårdsförvaltningen och övriga förlossningskliniker tagit genom att sökt en realistisk fördelning av de platser som inför framtiden behöver lösas.

Anledningen till att hälso- och sjukvårdsförvaltningen slutit ett avtal medPraktikertjänst om att verksamheten får avslutas tidigare är för att det kommer vara svårt för Praktikertjänst att upprätthålla kapaciteten och patientsäkerheten om en stor andel av personalen lämnar för andra arbeten. Sommarmånaderna är en ansträngd tid för vården och genom denna överenskommelse undviker vi förändringen under semestertider. BB Sophia kommer fram till sin stängning i maj att genomföra 1 100 förlossningar.

Södertälje sjukhus har åtagit sig att utveckla det koncept som Södra BBbedriver på Södersjukhuset. Det är en integrerad process för öppenvård, förlossning och eftervård som förstärker vårdkedja med mödra- och barnhälsovården.

På Södersjukhuset kommer en mindre ombyggnad att tidigareläggas vilket i sin tur skapar fyra nya förlossningsplatser.

Den kommande förlossningsbyggnaden vid S:t Görans sjukhus har länge dragits med en överklagan till mark- och miljödomstolen. Tidigare i veckan kunde vi berätta att landstinget har fått klartecken från mark- och miljööverdomstolen att gå vidare med bygget. Ett glädjande besked för Stockholms förlossningsvård men ett nederlag för de miljöpartister som ställt sig bakom överklagan.

Jag förstår barnmorskornas ilska, det är beklagligt att BB Sophia ska stänga. Men anledningen är Praktikertjänsts ekonomiska förluster. Landstinget har inte stängt ner verksamheten. Den förtvivlan som barnmorskor och blivande föräldrar har visat har gripit tag i mig och jag kan garantera att jag fortsätter att arbeta hårt för att lösa situationen för alla inblandade.

Vi arbetar ständigt med förlossningsvårdens utveckling. Nu prioriterar vi arbetet med att minska förlossningsskadorna, att värna barnmorskeledda enheter såsom Södra BB, att värna en god arbetsmiljö och att arbeta vidare mot målet med en barnmorska per födande.

I närtid utökar vi kapaciteten för de övriga sex förlossningsenheterna och söker lösningar som här och nu kräver vårt fokus. Det innebär inte på något vis en förminskning av förlossningsvårdens andra utmaningar.

Ella Bohlin (KD)
Landstingsråd med ansvar för kvinnors förlossningsvård

Alla värderingar är inte lika goda

Erik Slottner (KD)

Erik Slottner (KD) skriver i Dagens Samhälle om betydelsen av värderingar. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus vill bland annat ha obligatorisk samhällsorientering för alla nyanlända. Läs hela artikeln här

Det tycks bland många politiker och samhällsdebattörer finnas en rädsla för att debattera frågor om normer och värderingar. Inte så sällan framförs att det egentligen inte finns någon större skillnad mellan olika kulturer och förtryck slätas ibland över med att intolerans existerar i alla samhällen. Självfallet finns det människor i såväl demokratier som i icke-demokratier som står för såväl goda som onda värderingar. Det är dock naivt och inte särskilt hedervärt att blunda för att det bland människor som har växt upp i totalitära samhällen är mer vanligt förekommande med en mer intolerant syn vad gäller kvinnors rättigheter eller hbt-frågor. Att förneka detta och att inta ett kulturrelativistiskt synsätt försvårar integrationen och innebär därutöver ett förringande av de insatser många människor i diktaturer och slutna samhällen världen över gör för att främja demokrati och tolerans.