Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsvården. Av flera skäl är hon hoppfull om att insatserna ska göra verkan.

Så här står det i debattartikeln:

Nyligen marscherade ett stort antal kvinnor och män i Sverige för en bättre förlossningsvård. Jag var på plats vid demonstrationen på Medborgarplatsen i Stockholm för att lyssna på kraven och beskrivningarna av situationen. Det som slog mig var det starka engagemanget för förlossningsvården, som jag inte sett motsvarighet till inom något annat vårdområde.

Det är lätt för mig att förstå varför ämnet berör. Att föda barn är en mycket stor händelse, kanske den allra största, i livet som majoriteten av oss går igenom. Att ge de allra bästa förutsättningar för att föda barn i trygghet är en viktig fråga i arbetet med att förbättra livet för kvinnor världen över. Samtidigt har förlossningsvården under många år dragits med problem.

De här aspekterna har starkt bidragit till att jag själv har engagerat mig i förlossningsvården och tagit på mig att bidra till att lösa de problem som finns.

Jag har sett förlossningsvården ge föräldrar och barn traumatiska upplevelser på grund av brister i lokaler och andra resurser. Jag har sett stressad personal på väg att bryta ihop under bördan att inte hinna med att ge födande kvinnor den omsorg de behöver. Jag har sett verksamhetschefer lägga pannor i djupa veck över svårigheterna att anställa tillräckligt många barnmorskor.

Men jag har också lätt kunnat se hjärtat. Hos undersköterskan. Hos förlossningsläkaren. På mödravårdsenheten. I neonatalvården. Hos verksamhetsledningen. Hos Allianskollegorna. Hos tjänstemännen på landstingets hälso- och sjukvårdsförvaltning som tar fram beslutsunderlag och hittar lösningar. Vi är många som arbetar hårt för familjernas skull, som inte vill ha någon kris i förlossningsvården och som säger: ”Inte en sommar till.”

Engagemanget från BB-marscher bekräftar att den enda vägen är framåt. Det är nu vi bygger en ännu bättre förlossningsvård. Jag kan villigt erkänna att allt inte har kommit på plats och att vi har en bra bit kvar på vägen.

Men handlingskraft saknas inte. Jag är särskilt glad över den översyn av den ekonomiska ersättningen till förlossningsvården som nu ska göras i syfte att höja den. S:t Görans sjukhus, Södersjukhuset och Karolinska i Huddinge ska alla få mer plats i nya lokaler. Sjuksköterskor som utbildar sig till barnmorskor får betalt under studietiden. Nya barnmorskor får gå utöver den ordinarie bemanningen under de första tre månaderna. Under sommaren sköt vi till 1 000 kronor extra per förlossning, totalt 12 miljoner till förlossningsvården och mödrahälsovården.

En lösning i IT-systemen gör att förlossningarna kan fördelas jämnare mellan klinikerna och minska risken för överbeläggning. Specialistmödravården utanför akutsjukhusen får drygt 18 miljoner kronor som ett led i att avlasta förlossningsklinikerna. Kvinnor i socioekonomiskt utsatta områden berörs av särskilda satsningar. Förlossningsskadorna ska minska genom en 15-miljonerssatsning som berör alla förlossningskliniker i länet.

Vid sidan av dessa och andra åtgärder för Stockholm gör vi vad vi kan för att få den rödgröna regeringen att ta sitt ansvar. Den stora nationella utmaningen är bristen på personal med rätt kompetens. Det är staten som styr över utbildningsplatserna och där behöver ansvariga politiker se till att utbildningarna är i fas med arbetsmarknadens behov.

Vi står i dag långt ifrån att kunna säga att förlossningsvården är tillräckligt bra. Av flera skäl är jag ändå hoppfull om att vi ska kunna se att våra insatser ger verkan och bidrar till en förändring. Vi har sedan länge en god samsyn med ett utvecklat samarbete bland Allianspartierna. Vi har kunnat fatta beslut om en rad viktiga åtgärder som kommer ge effekt i närtid. Samtidigt är fler lösningar är på gång. Målet är att alla ska kunna föda tryggt på det sjukhus de har valt i första hand. Med den vägen utstakad vet jag att vi är många som är redo att fortsätta förbättringsarbetet.

Ella Bohlin (KD)Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd



Volontärer viktiga för vården!

I dag skriver äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i flera Direktpresstidningar om de uppskattade volontärerna på Danderyds sjukhus. Kristdemokraterna anser att ideella krafter är en mycket viktig del av samhället.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Det är nödvändigt att vi tar till vara på kraften från ideella organisationer. Mänskligt stöd när livet känns som svårast borde vara en självklarhet. Men statistik från Svenska palliativregistret visar att så mycket som var fjärde person som avlider på sjukhusen i Stockholm är ensam under livets absoluta slutskede.

Långt ifrån alla har en anhörig att samtala med och finna stöd tröst hos. Samtidigt är det omtumlande och ångestladdat för äldre att hamna på sjukhus. Många är inlagda i flera dagar och dör utan att få besök av någon anhörig. Vårdpersonalen på sjukhusen gör ovärderliga insatser för patienterna. Men arbetsmiljön är ofta stressig. Det gör att det många gånger saknas utrymme för mänsklig kontakt. Situationen är mycket beklaglig, både för patienterna och för personalen som känner att de inte räcker till.

Vi kristdemokrater vill att volontärer mer än i dag ska erbjuda stöd till sjukhuspatienter som är i livets slutskede. Naturligtvis ska frivilligarbetet inte ersätta personalens arbete. I stället ska det fungera som ett komplement till verksamheten. Volontärerna ska utgöra ett stöd och inte ha någon roll i den medicinska vården. De ska finnas till hands för att exempelvis samtala, hålla en hand eller läsa ur en bok.

Erfarenheter på Danderyds sjukhus visar att det upplägget har positiva effekter. Där startade ett liknande projekt på två medicinavdelningar våren 2013. Patienter uppgav att volontärerna bidrog till ett lugn och en trygghet, och vårdpersonal ansåg att arbetsmiljön blev bättre. Det ledde till att projektet blev permanent och utvidgades till fler avdelningar.

Vi anser att det är en felaktig uppfattning att vårdsituationen endast kan förbättras genom det offentliga. Ideella organisationer är en mycket viktig del av samhället och är en kraft som gör samhällsviktiga och medmänskliga insatser. Det visar inte minst volontärarbetet på Danderyds sjukhus.

Ella Bohlin (KD)
Äldrelandstingsråd


Satsa på spårväg till Lidingö

Tunnelbana är fel väg. I stället vill Kristdemokraterna koppla ihop Spårväg city och Lidingöbanan. Det skriver Karl Henriksson och Carl-Johan Schiller (KD) i en debattartikel om framtidens SL-trafik till Lidingö.

Karl Henriksson är gruppledare i trafiknämnden och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering. Carl-Johan Schiller är kommunalråd i Lidingö. Så här skriver de i Lidingösidan:

Under de senaste åren har möjligheterna för Lidingöborna att resa kollektivt till och från Stockholm försämrats i stadig takt. Biltullarnas nya placering gör att det inte längre lönar sig att parkera vid T-banan istället för att ta bilen hela vägen, infartsparkeringen försvinner snart helt och hållet och busstrafikens turtäthet har försämrats. Vi kristdemokrater vill att det ska vara lätt för Lidingöborna att resa kollektivt och därför behöver förutsättningarna för ett hållbart resande förbättras.

Innan sommaren lämnade Lidingö stad beskedet till Sverigeförhandlingen att staden inte önskade att gå vidare med att förhandla om tunnelbana inom ramen för den statliga utredningen. Sverigeförhandlingens bud, att Lidingö skulle bygga cirka 10 000 nya bostäder, var inte realistiskt. Med vetskapen om att tunnelbana inte är rätt väg för Lidingö under överskådlig framtid blir den tidigare utlovade sammankopplingen mellan Spårväg City och Lidingöbanan aktuell. Landstinget, Lidingö stad och Stockholms stad måste prioritera att koppla ihop de här spårvagnslinjerna för att skapa en smart helhetslösning för Östermalm, Gärdet, Värtahamnen och Lidingö.

Landstinget har länge planerat för sammankopplingen. Just nu bygger SL stora spårvagnshallar på Lidingö för spårvagnarna som trafikerar hela sträckan in till Sergels torg. Det vore mycket olyckligt om miljonnelopp av skattebetalarnas pengar har prioriterats fel i bygget av spårvagndepåerna i AGA. Kristdemokraterna vill därför se en nystart för planerna på Spårväg City och sammankopplingen med Lidingöbanan.
Karl Henriksson (KD)
Ledamot i trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Carl-Johan Schiller (KD)
Kommunalråd, Lidingö stad


”Låt SL-kortet ge rabatter så att färre väljer bil”

Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson föreslår att SL ska ingå avtal med olika aktörer för att ge alternativa sätt att resa. Genom att SL-kortet ger rabatt på hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar, lånecyklar med mera ska fler kunna klara sig utan bil. Han berättar om förslaget i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Så här skriver Karl Henriksson i debattartikeln:

Stockholms län har Sveriges mest utbyggda kollektivtrafik. Där finns 53 pendeltågsstationer, 100 tunnelbanestationer, 450 busslinjer och flera andra sätt att resa med SL-trafiken. Fler blir det, tack vare Alliansens investeringar. Ändå är bilen är det vanligaste sättet att resa. Bilen har en stark ställning i Stockholms län, där 69 procent av hushållen har en privat bil.

Det finns personer som verkligen behöver bilen. Många har säkert precis som jag mött ett stort antal människor som uppger att de inte klarar sig utan att ha bil och vill ha möjligheten att använda den. Vi ser i de mätningar som gjorts att fler resor som hör fritiden till sker med bil och att fler väljer bilen vid resor över länsgränsen eller för tvärgående resor, det vill säga resor mellan destinationer på samma sida om Stockholms innerstad.

Det finns däremot också mycket att vinna för samhället på att fler väljer bort bilen. Allt tyder på att en Stockholmsregion med ett hållbart resande i framtiden kräver att betydligt färre kör bil än i dag. När fler människor väljer andra färdmedel kan våra miljöutmaningar mötas snabbare och framkomligheten öka. Vi i Alliansen har beslutat att resandet med kollektivtrafiken ska öka, liksom resor med cykel och andra sätt att ta sig fram.

För att skapa en hållbar utveckling behöver vi helt klart få fler att uppleva att de klarar av att få ihop sitt liv utan att behöva äga en egen bil.

Utgångspunkten för oss kristdemokrater är att leta efter nya sätt att arbeta med den offentliga trafiken. Vi är medvetna om att det är slitna klichéer men vi ser ett behov av att tänka utanför boxen för att inte fastna i traditionella hjulspår. Framtidens utmaningar kräver nya lösningar. Därför föreslår vi att SL-kortet ska ge rabatt på hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar, lånecyklar och andra sätt att smidigt ta sig fram och få ihop livet.

Genom att SL ingår avtal med olika aktörer kan vi ge alternativa sätt att resa och få fler att klara sig utan egen bil. Vi kommer aldrig att kunna bygga ut busslinjenätet och den övriga kollektivtrafiken så mycket att alla invånare får en tillgänglighet som kan konkurrera med bilen. Men vi kan bidra till en attraktiv kollektivtrafik som grunderbjudande, där kunderna kan komplettera med cykel, bil eller för den delen lastbil när de behöver det.

Företagen borde ha ett stort intresse av att samarbeta med SL och få ett stort antal möjliga kunder. Här finns alltså mycket som talar för att rabatterna inte behöver innebära någon kostnad för SL. Vi vill utreda vilka möjligheter som finns att öppna upp för den här typen av samarbeten. Med tydliga och kraftiga rabatter till våra trogna kunder i SL-trafiken minskar drivkraften att hålla fast vid det gamla. Vi kan på det sättet utveckla resandet i Stockholmsregionen och få fler att tänka i nya banor.

Karl Henriksson (KD)
ordförande, beredningen för trafikplanering





KD säger nej till strategi mot extremism

Vi hade förväntat oss mer. Strategin mot extremism i Stockholms stad är uppenbart otillräcklig. Därför kommer vi att reservera oss mot förslaget till strategi mot våldsbejakande extremism, skrev Erik Slottner (KD) på SVD Opinion den (10/4).

Läs mer


tai iwin