Kristdemokraternas budget 2017: Tillit, Frihet och Ansvar

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus presenterar i dag sitt budgetförslag för 2017, Tillit, Frihet och Ansvar.

– Kristdemokraterna vill sänka skatten för stockholmarna med 40 öre till 17:50 kr, så att enskilda människors frihet och familjers privatekonomi stärks. Samtidigt satsar vi hela 80 miljoner extra på generösare biståndsbedömning så att fler äldre får del av äldreomsorgen, 40 miljoner på mindre barngrupper i förskolan, 30 miljoner på bättre lärare i skolan och nära 50 miljoner på åtgärder för ett renare, snyggare och tryggare Stockholm.

Det berättar Erik Slottner (KD), gruppledare i Stockholms stadshus.

– Kristdemokraterna vill införa en boendegaranti för alla över 85 år, och generösare biståndsbedömning i hemtjänsten. Fler människor som upplever ett behov av stadens äldreomsorg ska också kunna lita på att de också får del av den. Till skillnad från den rödgrönrosa stadshusmajoriteten avsätter vi pengar för detta. Vi satsar också på bättre måltidsupplevelser och mer social samvaro i äldreomsorgen samt på helgöppet för telefontjänsten Äldre direkt för att öka tryggheten i äldre människors vardag, säger Erik Slottner.

– En viktig prioritering för oss är en skola med kunskap och kvalitet i fokus. För det krävs för det första satsningar på Stockholms lärare. Kristdemokraterna satsar därför 30 miljoner på fler karriärstjänster och på att stärka lärarnas ledarskap i klassrummet. För det andra krävs fler välmående elever och Kristdemokraterna vill satsa på tid för barnen tidigt. Vi satsar 40 miljoner på mindre barngrupper i förskolan samtidigt som vi förstärker elevhälsan med 10 miljoner kronor för att motverka den psykiska ohälsan bland unga, fortsätter Erik Slottner.

– Sveriges huvudstad ska vara ren och snygg. Kristdemokraterna satsar därför 32 miljoner på bättre parkskötsel, fler städinsatser och snabbare klottersanering. Vi är mycket kritiska till att vänstermajoriteten inte klarar av att ta ansvar för detta utan istället har genomfört stora besparingar på området. Detta trots att Socialdemokraterna lånar en miljard i månaden och dessutom redan har höjt kommunalskatten med hela 1,3 miljarder.

– Stockholmare ska kunna känna trygghet i sina egna bostadsområden och röra sig fritt i vår stad utan rädsla för att utsättas för brott. Friheten att avgöra om man vill bära slöja, vilka man får träffa eller vem man ska gifta sig med får aldrig begränsas av förlegad hederskultur i våra förorter. Kristdemokraterna satsar därför 2 miljoner kronor för ökade insatser mot hederskultur och hedersrelaterat våld. Vi är också beredda att göra vad som krävs för att reducera hotet från islamistiska extremister och avsätter därför 2 miljoner för att starta upp en länsgemensam avhopparverksamhet för islamistiska extremister, avslutar Erik Slottner (KD).

Christian Carlsson

076 122 99 11

christian.carlsson@stockholm.se

Kristdemokraternas budgetprioriteringar 2017
Sänkt skatt i Stockholm:
Sänkt kommunalskatt med 40 öre 1 020,9 mkr
Totalt:
1 020,9 mkr
Värdig äldreomsorg
Boendegaranti äldre 85+ 40,0 mkr
Generösare biståndsbedömning hemtjänst 40,0 mkr
Matlyft 2,0 mkr
Helgöppet Äldre direkt 2,0 mkr
Omsorgsvärdar 2,0 mkr
Ungdomsbesök 2,0 mkr
Totalt:  88,0 mkr
Tid för barnen och skola för kunskap
Mindre barngrupper i förskolan 40,0 mkr
Mottagning skyddat boende våldsutsatta män 5,0 mkr
Totalt:  15,0 mkr

Höjda hyror för Stockholms äldre

Med anledning av de höjda tomträttsavgälderna som den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill genomföra finns stor risk att de äldre blir drabbade. Höjda hyror på våra äldreboenden riskerar att bli verklighet när staden höjer avgälderna för Micasas fastigheter. Det menar Erik Slottner (KD), vice ordf. i Micasa, Yvonne Fernell Ingelström (M), ledamot i Micasas styrelse och Henrik Andersson (L), ersättare i Micasas styrelse. De borgerliga partierna i Micasa lägger därför idag en skrivelse till Micasa och kräver en redogörelse för konsekvenserna av de nya tomträttsavgälderna.

– Med anledning av de höjda tomträttsavgälderna som den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill genomföra finns stor risk att de äldre blir drabbade. Höjda hyror på våra äldreboenden riskerar att bli verklighet när staden höjer avgälderna för Micasas fastigheter. Äldre har generellt sett en svagare ekonomi än andra grupper och en hyreshöjning riskerar därför att slå extra hårt mot just äldre, säger Erik Slottner (KD), vice ordf. i Micasa.

– Micasas ekonomi är ytterst sårbar och små förändringar i olika faktorer kan vända plus till minus. Höjda tomthyror är definitivt en sådan faktor. Vi måste därför få reda på hur majoriteten resonerar, om de avser att lägga hela hyreshöjningen på hyresgästerna eller om de avser att försämra bolagets ekonomi. Båda alternativen är naturligtvis mycket bekymmersamma, säger Yvonne Fernell Ingelström, (M).

– Hyrorna på många trygghetsboenden har kritiserats för att vara alltför höga för målgruppen. Med de höjda tomträttsavgälderna riskerar hyrorna att bli ännu högre. Vi måste få ett svar av majoriteten hur de tänker sig hantera denna situation, avslutar Henrik Andersson (L).

Felprioriteringar i förskolan och svikna vallöften till äldre

Svikna löften till Stockholms äldre, felprioriteringar i förskolan, uteblivna satsningar på en renare stad och bortkastade skattepengar på vänstervriden symbolpolitik, det är vad den rödgrönrosa majoriteten hade att erbjuda när Stockholms stads budget idag presenterades. Det duger inte.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, som är kritiska till stora delar av majoritetens budget.

– Det har lovats både generösare biståndsbedömning och en boendegaranti för personer över 85 år, men hittills har löftena inte infriats. Fortfarande får många äldre avslag på sina ansökningar om plats på äldreboende. Vi kristdemokrater menar allvar med vårt förslag om att införa en äldreboendegaranti för personer över 85 år, och vi kommer också att avsätta pengar för det i vår budget, säger Erik Slottner (KD)

– Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad prioriterar dessutom fel när de väljer att satsa på ”rätt till heltid” i förskolan för barn till föräldralediga, när pengarna istället kunde användas till mindre barngrupper. Det här förslaget kostar pengar och tränger undan andra viktiga satsningar och beslutet saknar dessutom helt barnperspektiv. Mycket pekar på att det som barn skulle behöva är snarare mer tid med sina föräldrar, menar Erik Slottner (KD).

– Nedskräpningen i Stockholm är ett annat stort problem där de rödgrönrosa satsningarna lyser med sin frånvaro. Tyvärr genomförs inga satsningar på städning och renhållning trots att nedskräpningen varit ett stort problem i sommar och att antalet råttor har fördubblats i vissa delar av Stockholm. Kristdemokraterna kan inte acceptera när vissa delar av staden förvandlas till sanitära olägenheter, säger Erik Slottner (KD).

– Trots att Socialdemokraterna lånar en miljard i månaden fram till 2018 och har höjt kommunalskatten med 1,3 miljarder saknas viktiga satsningar på barn och äldre. Däremot satsas stora summor pengar på vänstervriden symbolpolitik i form av så kallade ”demokratistöd”. Vi förstår att Feministiskt initiativ, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är dyra samarbetspartners, men socialdemokraternas slöseri med skattebetalarnas pengar måste faktiskt få ett slut. Stockholm förtjänar bättre avslutar, Erik Slottner (KD).

Christian Carlsson 076 122 99 11

Barnens skolgårdar – inga toaletter

Kristdemokraternas gruppledare i Stockholms stad, Erik Slottner, kritiserar socialborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) med anledning av rapporterna om att hemlösa EU-migranter använder Sverigefinska skolans skolgård på Kungsholmen som sovplats och toalett.

– Det är fullständigt orimligt att man på skolor i Stockholm ska behöva börja dagen med att rensa skolgården från kläder, skräp, matrester och avföring. De här personerna har dessutom upprepade gånger ombetts att avlägsna sig från förskolor och skolor, så de vet mycket väl vad som gäller, men beteendet fortsätter. Då duger det inte att som borgarrådet Åsa Lindhagen säga att det är ”jätteviktigt att etablera kontakt med de här människorna”, säger Erik Slottner.

– Den nuvarande situationen är förödande utifrån ett barnperspektiv. Det är deras skolmiljö det handlar om. Det är inte bara vi kristdemokrater, utan också många stockholmare som har tröttnat på den slapphänta attityd till den här frågan som den rödgrönrosa majoriteten visar upp. De dubbla signaler som vänsterstyret sänt ut om illegala bosättningar har varit förödande, menar Erik Slottner.

– Vi måste gå från ord till handling. Svensk lag gäller i Sverige, den gäller för alla som vistas här och den säger att det är förbjudet att sova på allmänna platser. Trots det väljer Polisen att se mellan fingrarna och bötfäller inte. Det är oacceptabelt. Vi kan aldrig acceptera olagliga bosättningar, än mindre att våra barns skolgårdar används som toaletter, avslutar Erik Slottner.

Rödgrön dubbelmoral angående hyror

– De rödgröna partierna lovade lägre hyror i nyproduktion men genomför nu en politik som istället leder till högre hyror. Det är ett klart löftesbrott från de rödgröna partierna och kommer att försvåra och fördyra nyproduktionen av hyresrätter i Stockholm.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i stadshuset, med anledning av att bostadsbolagen nu varnar för rejält höjda hyror med anledning av de nya tomträttsavgälderna som de rödgröna vill driva igenom.

– De rödgröna partierna, med bostadsborgarrådet Ann-Margarethe Livh (V) i spetsen, har lovat högre byggtakt och lägre hyror i nyproducerade hyresrätter. Ett stort nummer har gjorts av de så kallade Stockholmshusen som ett sätt att pressa priserna. Samtidigt för samma majoritet en aktiv politik för höjda hyror genom att föreslå chockhöjda tomträttsavgälder. Dubbelmoralen är uppenbar, säger Erik Slottner (KD)

– Remissvaren från de kommunala bostadsbolagen är tydliga. Upp till 1000 kronor i högre hyra per månad i centrala lägen. Det kommer otvetydigt att leda till högre segregation i Stockholm då färre kommer att ha råd att bo i centrala lägen. Hyrorna är redan höga i nyproducerade lägenheter, vi behöver inte spä på dem ytterligare. Därutöver är risken stor att det blir svårt att få ihop de ekonomiska kalkylerna för bolagen vilket kan leda till lägre takt i nyproduktionen vilket också vore mycket allvarligt, avslutar Erik Slottner (KD)

KD och C vill satsa på Stureplan

Idag beslutas om Sturegallerians och Sperlings Backes upprustning och förnyelse. Det är fantastiskt att aktuell fastighetsägare vill satsa på Stureplan, och att man i samband med ombyggnationen sparar och restaurerar äldre byggnader så att de kan återfå sin forna glans, det menar Kristdemokraterna och Centerpartiet, i Stockholms stadshus.

– Stureplans självklara plats som mötesplats och nöjescentrum ska nu bli ännu starkare. Vi får ett bättre kvarter med fler bostäder, en helt ny tunnelbaneentré samt fler lokaler för butiker och nöjesliv. Samtidigt återskapas kulturhistoriska värden när marmorhallarna i Sturegallerian rustas upp och förvanskade fasader återfår sin forna glans. Planen både förnyar och återskapar kulturella värden. Det blir ett stort lyft för Östermalm och hela Stockholm, säger Erik Slottner (KD) gruppledare i stadshuset och ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Med det nu liggande förslaget kommer Stureplan att förändras till det bättre, men ombyggnationen planeras ske i två etapper á tre år vardera och under den tiden är det viktigt att man i möjligaste mån erbjuder ersättningslokaler i nära anslutning. Dialogen med krogägare och andra näringsidkare är central för att det ska fungera, menar de båda gruppledarna, Jonas Naddebo (C) och Erik Slottner (KD).

-Det gläder oss att Stureplan både blir mer exklusivt och mer tillgängligt på samma gång. Men samtidigt får man inte tränga undan näringsidkarna i området och på så vis förvanska Stureplans identitet med ett pulserande nattliv och anrika krogar, säger Jonas Naddebo (C) tillförordnad gruppledare i stadshuset.

KD vill satsa på Fashion Week Stockholm

Idag startar Fashion Week Stockholm, norra Europas ledande modevecka. Två gånger per år visar Sveriges mest intressanta designers och varumärken upp sina kommande kollektioner för pressen, modebranschen och stilbildande personer, från hela världen. Erik Slottner (KD), Kristdemokraternas gruppledare i Stockholms stadshus, vill att staden ska göra mer för att modeveckan ska lyfta till nya höjder.

– Fashion Week Stockholm är ett fantastiskt evenemang som lyfter fram svenska företag, varumärken och designers på ett sätt som stärker Stockholms varumärke. Han menar dock att Stockholm skulle kunna bli ännu bättre på att marknadsföra sig genom ett närmare samarbete med modeveckan, menar Erik Slottner.

– När de mest framträdande svenska varumärkena och modepersonligheterna visar upp sig för omvärlden, borde Stockholm ta initiativet och också erbjuda plats i de mest framträdande byggnaderna och på de mest spektakulära platserna, säger Erik Slottner.

– Varför inte en modevisning i Stockholms stadshus, i Blå hallen eller Gyllene salen? Eller varför inte genomföra en show vid Kungliga slottet, på inre borggården eller vid Logården med utsikt mot Skeppsbron? Vi kristdemokrater är övertygade om att ett strategiskt och ännu närmare samarbete skulle kunna stärka Stockholms varumärke och locka ännu fler internationella besökare till vår stad, avslutar Erik Slottner.

Mer tid på förskolan – rödgrönrosa felprioritering

– Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad prioriterar fel när de väljer att satsa på ”rätt till heltid” i förskolan för barn till föräldralediga, när pengarna istället skulle kunna användas till mindre barngrupper. Detta beslut saknar helt barnperspektiv.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i stadshuset, med anledning av att majoriteten i stadshuset nu beslutat sig för att även barn till föräldralediga ska kunna lämnas 40 timmar i förskolan, jämfört med dagens 30 timmar.

– Stockholm har idag generösa regler jämfört med andra kommuner när barn till föräldralediga får gå 30 timmar i veckan i förskolan. Att utöka denna tid till 40 timmar är inte en refrom som gynnar barnen och riskerar att leda till ännu större barngrupper, säger Erik Slottner.

– Finansborgarrådet hävdar att mer tid i förskolan ger barnen bättre skolreusltat. Men få tror nog på allvar att en utökning av vistelsetiden från 30 till 40 timmar i veckan skulle göra några underverk i det avseendet. Tvärtom pekar mycket på att det barn skulle behöva är mer tid med sina föräldrar, vilket denna reform motverkar.

– Den rödgrönsrosa majoriteten måste lära sig att prioritera. Ökad vistelsetid kostar pengar och då tränger det ut andra satsningar. Vi måste göra det som är bäst för barnen och för oss kristdemokrater går mindre barngrupper före längre tid på förskolan, avslutar Erik Slottner (KD)

Tuffare tag mot otillåtna bosättningar

Kristdemokraternas gruppledare i Stockholms stad, Erik Slottner, riktar stark kritik mot regeringens utredning ”Otillåtna bosättningar (Ds 2016:17)”. Utredningen är nu ute på remiss i landets kommuner. Idag genomförs avhysningar av olovliga bosättningar, men processen drar ofta ut på tiden och blir alltför ofta en kostsam historia för markägaren.

Avhysningarna måste effektiviseras, ske snabbare och kostnaderna för markägarna måste kapas. Det är sorgligt att regeringens utredning inte tydligare står upp för äganderätten och markägares rättigheter, säger Erik Slottner (KD).

-Vi välkomnar att otillåtna bosättningar ska kunna avlägsnas även i fall då de skyldiga inte kan identifieras, men det är fel att markägare som drabbats av otillåtna bosättningar själva ska behöva stå för några som helst kostnader med anledning av avlägsnandet, menar Erik Slottner.

– Grundavgiften som tas ut av en markägare för att ett avgörande ska verkställas borde slopas helt, och några andra avgifter ska inte heller kunna tas ut. Det enda markägarna vill är att freda sin egen mark och upprätthålla ordning, fortsätter Erik Slottner.

Utredningen föreslår också att Kronofogdemyndigheten ska göra en proportionalitetsbedömning av huruvida markägarens ansökan om avlägsnande ska verkställas, men också det anser Kristdemokraternas Erik Slottner vara fel.

– En sådan proportionalitetsbedömning kan aldrig gälla om avlägsnandet av den olovliga bosättningen ska ske eller inte, utan endast när och på vilket sätt det ska ske, menar han.

– Svensk lag gäller i Sverige och den gäller för alla som vistas här. Vi kan därför aldrig acceptera olagliga bosättningar. Vi kristdemokrater står upp för markägares rätt till sin mark, och är beredda att försvara äganderätten – och det borde också en svensk regering kunna göra, även om den för tillfället består av rödgröna, avslutar Erik Slottner.

Städinsatser för ett renare Stockholm

– Kristdemokraterna vill att polisen ska göra ett antal punktinsatser för att bötfälla fler som skräpar ner. Därutöver anser vi att kommunala ordningsvakter ska få befogenhet att bötfälla nedskräpare för att på så sätt kunna bötfälla fler och samtidigt avlasta polisen, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus. Läs mer