Landstinget utreder hur vinstbegränsning påverkar patienter

Stockholms län har flest privata vårdgivare i landet. Över 1,2 miljoner patienter är listade på länets 142 privata vårdcentraler. Efter regeringens besked om att gå vidare med hur en vinstbegränsning kan införas även i hälso- och sjukvården tillsätter Stockholms läns landsting en egen konsekvensanalys. Läs mer


Åtta miljoner ska utöka Rinkebyprojektet till fler barn

Fler familjer i Stockholms län ska få extra hembesök genom en satsning på åtta miljoner kronor. Alliansen utökar det uppskattade projektet i Rinkeby till fler barnavårdscentraler.

Pressmeddelande
12 september 2017

– Genom att BVC och socialtjänsten samarbetar på det här sättet kan fler barn få det stöd de behöver. Vi har sett att fler blir vaccinerade och att färre behöver komma till sjukhus tack vare Rinkebyprojektet. Nu ska vi i landstinget titta på fler socioekonomiskt utsatta områden och erbjuda fler hembesök där det finns samma behov, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Framför allt riktar sig satsningen till familjer med extra stort behov av information och vårdinsatser.

– Alla vinner på att vi arbetar förebyggande och minskar risken för att barn blir sjuka. Jag är glad att vi har kunnat göra Rinkebyprojektet permanent och att vi nu kan ge fler barn bättre förutsättningar till en god hälsa, säger Ella Bohlin.


Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen är samma som för pendelbåtslinjen Sjövägen, som också motbevisade kritikerna och lockade allt fler pendlare.

Christina Blom Andersson och Karl Henriksson (KD)– Vi kristdemokrater har sedan många år varit mest drivande i att få Ekerölinjen på plats. Precis som när vi tog initiativ till Sjövägen kraxade olyckskorparna högt, men antalet resenärer ökar och nu står det klart för fler att pendelbåten öppnar nya resvägar i Stockholms län, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för beredningen för trafikplanering.

Ekerölinjen startade i augusti 2016 och har under året haft fler än 20 000 resenärer. Sjövägen som startade 2010 blev den första moderna pendelbåtslinjen i Stockholm och går mellan Nybroplan och Frihamnen.

– På det här sättet kan vi fortsätta att utveckla kollektivtrafiken för Ekerö. Pendelbåten ger snabbare resor och ett attraktivt alternativ som får fler att ställa bilen. Nu när vi gör den permanent kan vi satsa på att förbättra kopplingen till annan kollektivtrafik så att vi får fler sammanhängande resor, säger Christina Blom Andersson (KD), ersättare i trafiknämnden och ordförande för KD i Ekerö.


End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

”Det här är illa, riktigt illa”, säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertörn. Vägen behövs för att förbinda Haninge med Huddinge.

Karl Henriksson (KD)– Utvecklingen för hela den södra delen av Stockholms län är beroende av den här vägen. Dagens trafikinfarkt genom Huddinge kommer bara att bli värre när den nya containerhamnen i Nynäshamn tas i bruk om några år och transportleden för farligt gods går rakt igenom våra mest tättbefolkade bostadsområden. Det är ohållbart, konstaterar Karl Henriksson, som är kommunalråd i Huddinge och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Trafikverkets besked är att det inte har avsatt pengar fullt ut för byggandet av Tvärförbindelse Södertörn i den nationella planen för transportsystemet. Tiden för att lämna synpunkter på den nationella planen pågår till den 30 november. Under våren 2018 väntas regeringen slutgiltigt fastställa planen.

– Vi kan inte fortsätta skjuta fram vägbygget årtionde efter årtionde. Den behövs nu. Vårt hopp står nu till att Trafikverket och regeringen efter att remissvaren kommit in tar sitt förnuft till fånga och faktiskt avsätter de pengar som behövs till bygget av Tvärförbindelse Södertörn, som är en av rikets viktigaste och mest samhällsekonomiskt nyttiga investeringar. Alternativet är att Södertörnskommunerna med närmare en halv miljon invånare trampar på bromsen för fortsatt bostadsbyggande och nya jobb, vilket vore förödande för Sverige, varnar Karl Henriksson.


120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten ska öka samtidigt som föräldrarnas valmöjligheter värnas. Den ekonomiska ersättningen till förlossningsklinikerna höjs i två steg till totalt 120 miljoner kronor (helårseffekt). Den första höjningen på 5 procent träder i kraft redan i oktober.

– Vi vill att Stockholmsfamiljerna ska ha fler alternativ att välja på när de ska föda barn. Vårdvalet är viktigt för att ge möjlighet för kliniker med olika inriktningar och arbetssätt att vara med. Med högre ersättning gör vi det lättare för fler att vara med i vårdvalet, samtidigt som vi ger förutsättningar för verksamheterna att bemanna upp. Att föda i Stockholms landsting ska vara tryggt och säkert, och här är personalen nyckeln, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Vi har under en längre tid analyserat hur vi kan göra förlossningsvården ännu tryggare för de blivande föräldrarna och mindre ansträngd för personalen. Den ekonomiska ersättningen är en viktig del där vi undersökt behoven och fört en dialog med förlossningsklinikerna om vad som krävs för att kunna säkra och öka kapaciteten på kort och lång sikt. En nyckelfråga för vår förstärkning om 120 miljoner kronor är att kunna öka grundbemanningen av barnmorskor och läkare vilket klinikerna säger sig kunna göra, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Vi förstärker förlossningsvården rejält, höjningen innebär i stora drag 4 000 kronor mer per förlossning för verksamheterna. Genom att ersättningshöjningen sker i två steg, fem procent redan nu i oktober och ytterligare fem i maj nästa år, kan vi också noga följa upp hur verksamheterna höjer sin bemanning, säger Marie Ljungberg-Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

–  Ersättningshöjningen är en del i Alliansens pågående arbete med att stärka förlossningsvården. Med detta paket så öppnar det för ökad kapacitet året om, att ge all ny personal tillräcklig inskolning och en hållbar löneutveckling, säger Gustav Hemming (C), landstingsråd.

 

Fakta

Förslagen kommer att läggas fram till hälso- och sjukvårdsnämnden för beslut 28 september. Kapaciteten och tillgängligheten ska öka samtidigt som föräldrarnas valmöjligheter värnas. Den ekonomiska ersättningen till förlossningsklinikerna höjs i två steg med totalt 120 miljoner kronor per år. Den första höjningen på 5 procent träder i kraft redan i oktober.

Ersättningshöjningen syftar till att verksamheterna ska få utrymme att öka sin grundbemanning och därigenom skapa arbetsro. Det ska också bidra till att framförallt barnmorskornas lönenivåer kan utvecklas mer utifrån erfarenhet, kompetens och prestation. Genom en ersättningshöjning i två steg kan kapacitetsökningen ske successivt och landstinget som beställare har möjlighet att noga följa upp hur verksamheterna lyckas med att åstadkomma de avsedda förstärkningarna.

Ersättningen till förlossningsklinikerna föreslås höjas med 5 procent från 1 oktober 2017 och med ytterligare 5 procent från 1 maj 2018.

Alliansen i SLL vill också öka förlossningsverksamheternas tillgänglighet. Det handlar om kommunikationen med blivande föräldrar och övriga delar av vårdkedjan. Vi ser också att förlossningsverksamheterna behöver stöd för sin rekrytering av nya medarbetare.

Valen som patienter kan göra inom förlossningsvården behöver bli fler. Professionen uppmuntras att med en utökad kapacitet verka för att, med bibehållen hög kvalitet och patientsäkerhet, utveckla olika former av organisation för vården. Det kan till exempel handla om ett närmre samarbete mellan förlossningsverksamheten och mödravården.

I förlossningsplanen för 2017-2024 utökas på kort sikt förlossningsvården på Karolinska Huddinge samt Södersjukhuset. På längre sikt kommer den nya förlossningskliniken på S:t Görans sjukhus medföra en viss överkapacitet inom förlossningsvården.

Satsningar har också gjorts kring utbildning för att minska förlossningsskador, bättre vägledning och information till föräldrarna, och introduktion för barnmorskor där nyanställda nyutexaminerade får ”gå bredvid” en erfaren barnmorska under de första månaderna på jobbet.


Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsvården. Av flera skäl är hon hoppfull om att insatserna ska göra verkan.

Så här står det i debattartikeln:

Nyligen marscherade ett stort antal kvinnor och män i Sverige för en bättre förlossningsvård. Jag var på plats vid demonstrationen på Medborgarplatsen i Stockholm för att lyssna på kraven och beskrivningarna av situationen. Det som slog mig var det starka engagemanget för förlossningsvården, som jag inte sett motsvarighet till inom något annat vårdområde.

Det är lätt för mig att förstå varför ämnet berör. Att föda barn är en mycket stor händelse, kanske den allra största, i livet som majoriteten av oss går igenom. Att ge de allra bästa förutsättningar för att föda barn i trygghet är en viktig fråga i arbetet med att förbättra livet för kvinnor världen över. Samtidigt har förlossningsvården under många år dragits med problem.

De här aspekterna har starkt bidragit till att jag själv har engagerat mig i förlossningsvården och tagit på mig att bidra till att lösa de problem som finns.

Jag har sett förlossningsvården ge föräldrar och barn traumatiska upplevelser på grund av brister i lokaler och andra resurser. Jag har sett stressad personal på väg att bryta ihop under bördan att inte hinna med att ge födande kvinnor den omsorg de behöver. Jag har sett verksamhetschefer lägga pannor i djupa veck över svårigheterna att anställa tillräckligt många barnmorskor.

Men jag har också lätt kunnat se hjärtat. Hos undersköterskan. Hos förlossningsläkaren. På mödravårdsenheten. I neonatalvården. Hos verksamhetsledningen. Hos Allianskollegorna. Hos tjänstemännen på landstingets hälso- och sjukvårdsförvaltning som tar fram beslutsunderlag och hittar lösningar. Vi är många som arbetar hårt för familjernas skull, som inte vill ha någon kris i förlossningsvården och som säger: ”Inte en sommar till.”

Engagemanget från BB-marscher bekräftar att den enda vägen är framåt. Det är nu vi bygger en ännu bättre förlossningsvård. Jag kan villigt erkänna att allt inte har kommit på plats och att vi har en bra bit kvar på vägen.

Men handlingskraft saknas inte. Jag är särskilt glad över den översyn av den ekonomiska ersättningen till förlossningsvården som nu ska göras i syfte att höja den. S:t Görans sjukhus, Södersjukhuset och Karolinska i Huddinge ska alla få mer plats i nya lokaler. Sjuksköterskor som utbildar sig till barnmorskor får betalt under studietiden. Nya barnmorskor får gå utöver den ordinarie bemanningen under de första tre månaderna. Under sommaren sköt vi till 1 000 kronor extra per förlossning, totalt 12 miljoner till förlossningsvården och mödrahälsovården.

En lösning i IT-systemen gör att förlossningarna kan fördelas jämnare mellan klinikerna och minska risken för överbeläggning. Specialistmödravården utanför akutsjukhusen får drygt 18 miljoner kronor som ett led i att avlasta förlossningsklinikerna. Kvinnor i socioekonomiskt utsatta områden berörs av särskilda satsningar. Förlossningsskadorna ska minska genom en 15-miljonerssatsning som berör alla förlossningskliniker i länet.

Vid sidan av dessa och andra åtgärder för Stockholm gör vi vad vi kan för att få den rödgröna regeringen att ta sitt ansvar. Den stora nationella utmaningen är bristen på personal med rätt kompetens. Det är staten som styr över utbildningsplatserna och där behöver ansvariga politiker se till att utbildningarna är i fas med arbetsmarknadens behov.

Vi står i dag långt ifrån att kunna säga att förlossningsvården är tillräckligt bra. Av flera skäl är jag ändå hoppfull om att vi ska kunna se att våra insatser ger verkan och bidrar till en förändring. Vi har sedan länge en god samsyn med ett utvecklat samarbete bland Allianspartierna. Vi har kunnat fatta beslut om en rad viktiga åtgärder som kommer ge effekt i närtid. Samtidigt är fler lösningar är på gång. Målet är att alla ska kunna föda tryggt på det sjukhus de har valt i första hand. Med den vägen utstakad vet jag att vi är många som är redo att fortsätta förbättringsarbetet.

Ella Bohlin (KD)Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd


Historisk överenskommelse om spårväg mellan SL och Lidingö

Stockholms läns landsting och Lidingö stad presenterade i dag en överenskommelse om en ny Lidingöbro och ny kollektivtrafik i Östra Stockholm. Överenskommelsen innebär bland annat att en ny dubbelspårig bro byggs mellan Ropsten och Lidingö, att två nya vagnar köps in till Lidingöbanan och att kopplingen till övrig kollektivtrafik i Ropsten ska utvecklas.

Pressmeddelande
Moderaterna i Stockholms läns landsting
Miljöpartiet i Stockholms läns landsting
Liberalerna i Stockholms läns landsting
Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting
Centerpartiet i Stockholms läns landsting
17 augusti 2017

Karl Henriksson (KD)– Vi måste bygga för framtiden. Dubbelspår på Lidingöbron är viktigt för att kunna stärka kapaciteten på Lidingöbanan och göra det möjligt att fortsätta utveckla spårvägssystemet, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för beredningen för trafikplanering.

– Nu tar vi nästa steg för en tätare, robustare och punktligare kollektivtrafik inte bara till gagn för Lidingöborna utan för hela östra Stockholm. Med denna överenskommelse möjliggör vi både för kollektivtrafiken att fortsätta växa och utvecklas och möjliggör bättre omstigning mellan Lidingöbanan och annan kollektivtrafik för resenärerna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Jag är glad att vi har kommit fram till en lösning som ger mer kapacitetsstark kollektivtrafik. Det här är goda nyheter inte minst för resenärerna på Lidingö. Dubbelspår är den lösning som ger bäst förutsättningar för att kollektivtrafikförsörja Lidingö, säger Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

– Äntligen förverkligas den utbyggnad av Lidingöbron som vi är många som kämpat för i flera år. Nu möjliggörs en tätare trafik, först med två nya vagnar, som behövs med tillströmningen av resenärer. Det är också viktigt att Lidingöbanan kan få en bättre koppling till annan spårtrafik så att nyttan av kollektivtrafiken blir större för alla, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i trafiknämnden.

– Detta beslut kommer ge en historiskt ökad kapacitet på Lidingöbanan. Jag vill särskilt lyfta fram att den nya Lidingöbron kommer ge en tillräcklig segelfri höjd, vilket lyfter bort oron för att bron skulle bli ett hinder för utbyggd pendelbåtstrafik, säger Gustav Hemming (C), miljö-, skärgårds- och regionplaneringslandstingsråd.

 

Fakta

Sedan flera år tillbaka har Lidingö stad och Stockholms läns landsting diskuterat en upprustning av den nuvarande gamla Lidingöbron. Diskussionen har senare övergått  till att diskutera och planera för en helt ny, gång- cykel- moped och spårvägsbro, kallad ”Lilla Lidingöbron”.

Nu har parterna kommit överens om ett avtal. Det innebär att det ska byggas en ny dubbelspårig bro mellan Lidingö och Ropsten som beräknas vara färdigställd runt 2022.

Landstinget kommer att ersätta Lidingö stad med 60 miljoner kronor av den totala kostnaden på drygt en halv miljard för den nya dubbelspåriga bron.

Därtill kommer två nya vagnar köpas in till Lidingöbanan omfattande 80 miljoner kronor med målbild att få dem i trafik under 2019.

Ett arbete ska även göras för att försöka stärka kopplingen till övrig kollektivtrafik i Ropsten.

Allt detta sammantaget möjliggör ett förbättrat resande med förkortade restider och högre turtäthet som är mer kapacitetsstark och punktlig. Landstinget väntas besluta om avtalet den 29 augusti och Lidingö kommunfullmäktige den 25 september.


Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik eller uppsöker vården. Kristdemokraterna ingår i den styrande Alliansen och vi söker dig som vill arbeta som pressekreterare med ansvar för att föra ut vår politik kring trafik, regionplanering, sjukvård och kulturfrågor.

Som pressekreterare ansvarar du för kontakter med media i första hand men också med landstingsgruppens politiker för att stödja dem i kommunikativt arbete. Du kommer ansvara för nyhetsbrev och genomföra omvärldsbevakning. Arbetet innefattar också att sätta sig in i handlingar och protokoll.

Som medarbetare på kansliet ingår ibland resor i tjänsten och tempot är emellanåt högt med oregelbundna arbetstider. Vi vill att du som söker tjänsten har universitetsutbildning eller motsvarande inom relevant område. Du bör även ha erfarenheter från politiska organisationer eller annan relevant arbetslivserfarenhet, samt ha god kunskap om politik och kunna göra politiska bedömningar och analyser.

Vi värderar förmåga att tänka kreativt, ta ansvar och ta egna initiativ. Mycket god kommunikativ förmåga är ett absolut krav. Social kompetens är viktiga egenskaper, liksom goda kunskaper att uttrycka sig i tal och skrift, även på engelska. Vi tror att du är målinriktad och driven, har lätt för att samarbeta och knyta kontakter. Du behöver kunna hantera stress och ha förmågan att fatta beslut under tidspress.

Vi vill att du har kunskaper om Kristdemokraterna och partiets ideologi. Det är viktigt att du delar partiets värderingar, men medlemskap är inget krav.

Har du frågor om tjänsten, kontakta Ella Bohlin på ella@kristdemokraterna.se eller David Winks på david.winks@kristdemokraterna.se eller 070-737 41 86.

Skicka ansökan till Ella Bohlin senast 15 augusti. Ansökan ska innehålla ett personligt brev, tre referenser med kontaktuppgifter samt ett komplett CV. Vi tillämpar individuell lönesättning och kollektivavtal enligt avtal 98. Önskat tillträde sker efter överenskommelse men gärna under september månad.




tai iwin