KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått möjligheten att nominera deras talanger till denna utbildning som sedan utmynnade i 20 stycken utvalda deltagare till Rookieutbildningen som betår av fyra delar.

Deltagarna har under de senaste tre utbildningsträffarna fått lyssna till inspirerande talare inom ledarskap, kristdemokratisk ideologi, våra politikområden och sociala medier. Under det sista tillfället kommer deltagarna få träffa vår partisekreterare Acko Ankarberg som lär talangerna allt om kristdemokratisk organisation. Deltagarna får även möjlighet att lyssna in tips från distriktspresidierna om vad man bör tänka på som förtroendevald politiker.

Ett mycket uppskattat utbildningssatsning med intressanta diskussioner och många skratt!

KD vill låta gymnasieelever i Stockholm gå på högskolan

Kristdemokraterna i Stockholm föreslår att elever i gymnasieskolan ska få möjlighet att delta i högskolestudier, antingen fysiskt i föreläsningssalen eller via nätet. Det kan till exempel handla om kurser i matematik.

15 september 2017

Ella Bohlin (KD)– Södertörns Högskola, KTH och Stockholms universitet skulle kunna samarbeta med kommunens gymnasieskolor för att göra det möjligt att gå enskilda kurser vid lärosätena, säger Ella Bohlin, ordförande för partidistriktstyrelsen i Stockholm stad.

Runt om i landet finns redan exempel på universitetet och högskolor som upprättat samarbeten med lokala gymnasieskolor för att öppna sina portar för intresserade elever. Kristdemokraterna i Stockholm anser att det ger en bra start in till högskolan, och förhoppningsvis inspiration till vidare studier.

– Skolans problem uppmärksammas ofta. Det kan handla om elever med inlärningssvårigheter, integrationsutmaningar, magra skolresultat och utmaningar i socioekonomiskt utsatta områden. Men det finns också elever som står inför helt andra utmaningar, som inte får den stimulans de skulle behöva i grundskolan. Det är ett svek mot dessa elever att inte möta deras kunskapstörst och behov när det kommer till lärande, säger Ella Bohlin.

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte!

Vi har äran att gästas av vår vice partiledare Jakob Forssmed, som 11:00 kommer hålla ett inspirerande anförande och peppa oss alla inför det kommande valet! Tid för frågor och diskussion kommer finnas.

Vi bjuder på mingelmat!
Efter mingel och mat kampanjar vi gemensamt i Solna. Material finns på plats – ta gärna med dig KD-jacka / t- shirt eller värdinneband med nya loggan.

Tid: 9 september 2017, insläpp och avprickning från kl 10:30

Plats: Solna stadshus, Stadshusgången 2 (T-bana Solna centrum)

Anmälan senast 3 september med anmälningskod: KD9S

Via denna länk:

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Den 16 juni håller vår tillförordnande partiledare Jakob Forssmed partiledartal under Järva politikervecka. Givetvis ska vi kristdemokrater finnas på plats och supporta Jakob!

Tid: Fredag 16 juni, kl. 18:30 – 19:45
Plats: Spång Idrottsplats, Solhems Hagväg 2, Spånga. (Buss 512 och 514 tar er precis utanför idrottsplatsen)

Kristdemokraterna i Stockholm stads partidistrikt kommer även finnas på plats med utställartält under fredag, lördag och söndag.

Vårt fb-event för Jakobs tal hittar du här: https://www.facebook.com/kdstockholm/?fref=ts

Hoppas vi ses!

Vid frågor kontakta ombudsman på: lovisa-teolinda.pettersson@kristdemokraterna.se

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sanera och återställa marken efteråt. Men den som bosätter sig på någon annans mark utan tillstånd gör sig skyldig till brott.

– När man ser sin skog eller mark under stort slitage ockuperas av bosättare måste det finnas effektiva medel för avhysning. Det handlar om förtroendet för rättssamhället, säger Caroline Szyber (KD), riksdagsledamot från Stockholms stad.

Hon är ordförande i civilutskottet och har drivit igenom att stärka markägarnas rättigheter genom att snabba på processen med att flytta på dem bosatt sig så att det går att freda sin mark.

– Jag är glad att vi genom riksdagsarbetet fått gehör för att processen ska gå snabbare och inte belasta markägaren ekonomiskt på ett orimligt sätt. Kristdemokraterna vill helst att markägaren helt slipper en ekonomisk utgift för rätten att freda sin mark. säger Caroline Szyber.

Pressmeddelande från Caroline Szyber: Det måste gå att freda sin mark >>
Riksdagens webbplats: Det ska bli enklare att avlägsna otillåtna bosättningar >>

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss. Alla medlemmar i Kristdemokraterna Stockholms stad och län är välkomna att delta!

Tid: 10 maj 2017, fr. 18:00 registrering.
Plats: Bååtska rummet, Munkbroleden 17 (T-bana Gamla stan)

Vi bjuder på mingelmat!

Anmälan görs till ombudsman på: lovisa-teolinda.pettersson@kristdemokraterna.se

Hoppas vi ses!

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såklart fortfarande Kristdemokraterna, med vår kristna människosyn och värdegrund, men vi byter vår logotyp och grafiska profil. Genom vår nya logotyp förmedlar vi snabbt och självklart att det är vi, Kristdemokrater som är avsändare. Vår nya logotyp är stilren, tidlös och modern på samma gång.

Ella Bohlin och Erik Slottner deltar i minnesceremoni

Måndag den 10 april klockan 12.00 hålls det en tyst minut för att hedra offren för attacken i centrala Stockholm den 7 april.~

– Vi vill på detta sätt hedra offren och deras nära och kära. Terror ska inte få tysta vår vackra stad. Stockholm reser sig mot hat och våld. Vi uppmanar alla som har möjlighet att iaktta en stunds tystnad och stillhet idag kl 12 säger Ella Bohlin landstingsråd (KD) och Erik Slottner gruppledare i Stockholms stadshus (KD) i ett gemensamt uttalande.

Ceremonin hålls i Stadshusparken och är enbart för särskilt inbjudna gäster. Allmänheten kan följa ceremonin på SVT1.  http://www.svt.se .

Finansborgarrådet Karin Wanngård, finanslandstingsrådet Irene Svenonius och statsminister Stefan Löfven håller tal och arméns musikkår spelar.