”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sanera och återställa marken efteråt. Men den som bosätter sig på någon annans mark utan tillstånd gör sig skyldig till brott.

– När man ser sin skog eller mark under stort slitage ockuperas av bosättare måste det finnas effektiva medel för avhysning. Det handlar om förtroendet för rättssamhället, säger Caroline Szyber (KD), riksdagsledamot från Stockholms stad.

Hon är ordförande i civilutskottet och har drivit igenom att stärka markägarnas rättigheter genom att snabba på processen med att flytta på dem bosatt sig så att det går att freda sin mark.

– Jag är glad att vi genom riksdagsarbetet fått gehör för att processen ska gå snabbare och inte belasta markägaren ekonomiskt på ett orimligt sätt. Kristdemokraterna vill helst att markägaren helt slipper en ekonomisk utgift för rätten att freda sin mark. säger Caroline Szyber.

Pressmeddelande från Caroline Szyber: Det måste gå att freda sin mark >>
Riksdagens webbplats: Det ska bli enklare att avlägsna otillåtna bosättningar >>

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss. Alla medlemmar i Kristdemokraterna Stockholms stad och län är välkomna att delta!

Tid: 10 maj 2017, fr. 18:00 registrering.
Plats: Bååtska rummet, Munkbroleden 17 (T-bana Gamla stan)

Vi bjuder på mingelmat!

Anmälan görs till ombudsman på: lovisa-teolinda.pettersson@kristdemokraterna.se

Hoppas vi ses!

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såklart fortfarande Kristdemokraterna, med vår kristna människosyn och värdegrund, men vi byter vår logotyp och grafiska profil. Genom vår nya logotyp förmedlar vi snabbt och självklart att det är vi, Kristdemokrater som är avsändare. Vår nya logotyp är stilren, tidlös och modern på samma gång.

Ella Bohlin och Erik Slottner deltar i minnesceremoni

Måndag den 10 april klockan 12.00 hålls det en tyst minut för att hedra offren för attacken i centrala Stockholm den 7 april.~

– Vi vill på detta sätt hedra offren och deras nära och kära. Terror ska inte få tysta vår vackra stad. Stockholm reser sig mot hat och våld. Vi uppmanar alla som har möjlighet att iaktta en stunds tystnad och stillhet idag kl 12 säger Ella Bohlin landstingsråd (KD) och Erik Slottner gruppledare i Stockholms stadshus (KD) i ett gemensamt uttalande.

Ceremonin hålls i Stadshusparken och är enbart för särskilt inbjudna gäster. Allmänheten kan följa ceremonin på SVT1.  http://www.svt.se .

Finansborgarrådet Karin Wanngård, finanslandstingsrådet Irene Svenonius och statsminister Stefan Löfven håller tal och arméns musikkår spelar.

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot, finns på plats för att svara på era frågor. Ryck mer än gärna tag i någon av våra vita jackor och prata om politik med oss! Vi finns på plats i cirka två timmar och bjuder på tydliga och konkreta förslag på hur vi ska lösa värderingskrisen i Sverige. Hoppas vi ses!

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad
Stockholm den 8 mars 2016

Bygg längdskidtunnel i Stockholm
Såhär i vasaloppstider är det många som vill träna längdskidåkning men det är inte alltid som vintervädret vill infinna sig i våra regioner. Kristdemokraternas partidistriktstyrelse föreslår nu att staden ska undersöka möjligheten att använda någon av de sprängda tunnlar som finns i Stockholm men som saknar användningsområde som skidtunnlar. Vidare bör möjligheten att bygga en skidtunnel i anslutning till Stockholms befintliga rekreationsområden undersökas.

Längdskidåkning är en träningsform som attraherar allt fler motionärer både i Sverige och i Stockholm. Normalt går det att utöva sporten from december tom mars men vissa år är dygnsmedeltemperaturen för hög för att snön ska stanna kvar, eller till och med för att det ska gå att förse konstsnöspåren runt Stockholm med konstsnö. De senaste åren har Stockholm i stor utsträckning drabbats av dessa varma temperaturer.
– En trygg och säker lösning för att garantera snötillgång är att förlägga längdskidspår i tunnlar. Där kan klimatet påverkas mer exakt och luften kylas om det behövs, därmed kan motionärer få till åkningen under hela säsongen eller till och med året om, säger Ella Bohlin som är ordförande för Kristdemokraterna i Stockholm stad.
Under bla Södermalm finns flera sprängda tunnlar som idag saknar användningsområde. I första hand bör utrönas om dessa tunnlar kan användas som skidtunnlar. I andra hand bör möjligheten att bygga en skidtunnel i anslutning till Stockholms befintliga rekreationsområden göras.

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen ”Järva-Västerort” som är en ihop slagning av ”Hässelby-Vällingby” och ”Spånga-Järva-Tenstas” partiavdelningar.

Många ordföranden har blivit omvalda men vi i Stockholms stad har även fått glädjen att hälsa nya ordföranden välkomna. God uppslutning, intressanta samtal och gott fika har präglat samtliga årsmöten. Nu tar vi tillsammans sikte på valrörelsen 2018!

Avdelningarnas ny- och omvalda ordföranden:

Bromma
Mejke Runström (Omval)
Kontakt: mejke.runstrom@kristdemokraterna.se

Farsta
Lars Hultkvist (Omval)
Kontakt: lars.hultkvist@kristdemokraterna.se

Kungsholmen
Ewa-Marie Ås (Omval)
Kontakt: ewa-marie.as@kristdemokraterna.se

Norrmalm
Erika Oscarius (Omval)
Kontakt: erika.oscarius@kristdemokraterna.se

Järva-Västerort
Fredrik Wallén (Nyval) Var tidigare ordförande för den gamla avdelningen Hässelby-Vällingby
Kontakt: fredrik.wallen@kristdemokraterna.se

Skarpnäck
Jonathan Lindgren (Omval)
Kontakt: jonathan.lindgren@kristdemokraterna.se

Sydväst
Anton Roos (Nyval)
Kontakt:mailto:anton.roos@kristdemokraterna.se

Södermalm
Ofelia Namazova Venneman (Nyval)
Kontakt: ofelia.namazova@kristdemokraterna.se

Östermalm
Britt Westerlind (Omval)
Kontakt: britt.westerlind@kristdemokraterna.se

Stockholm stad och län håller Navet-utbildning

Ikväll samlas Kristdemokrater i Stockholms stad och län för att lära sig mer om Kristdemokraternas intranät ”Navet”. Navet är en viktig kommunikationspunkt för medlemmar i Kristdemokraterna, där kan man få information om vad som händer från lokalnivå till riksorganisationsnivå. Är du medlem i Kristdemokraterna i Stockholm stad och län så är du välkommen ikväll den 21 februari till munkbron 1 kl. 18:00. (T-bana Gamla stan

För er som missat detta tillfälle så finns en andra chans den 20 april 18:00, också på Munkbron 1! Kontakta ombudsman Lovisa-Teolinda Pettersson på: Lovisa-teolinda.pettersson@kristdemokraterna.se för anmälan!

Läs mer om navet på: https://www.kristdemokraterna.se/Navet/

Kristdemokraterna i Stockholms stad ställer sig positiva till att arrangera OS 2026

Förra veckan gick Kristdemokraternas fullmäktige grupp ut med deras tre krav för att kunna säga ja till att arrangera vinter-OS och Paralympics 2026.

• Stockholms skattebetalare ska inte stå för den ekonomiska risken med projektet. I utredningen står det att ”… staden tar den ekonomiska risken för projektet”. Om det kvarstår stänger vi dörren för ett OS i Stockholm.
  • Bostadsplanerna för Årstafältet, där OS-byn enligt planen skulle läggas, får inte anpassas för att endast fungera under två veckors pågående spel. Stadens kommunala bostadsbolag får inte heller riskera att hamna i ekonomiska problem på grund av tomställda lägenheter under en längre tid.
  • Stockholms skattebetalare ska inte tvingas betala för idrottsanläggningar som inte har ett garanterat efterbruksvärde.

Kristdemokraterna i Stockholms stad ställer sig positiva till att arrangera OS och Paralympics 2026 och stöttar fullmäktige gruppens krav.

KD i Stockholms stad håller årsmöte den 25 mars

Den 25 mars kommer Stockholms stad hålla årsmöte tillsammans med länets partidistriktsavdelning. Årsmötet kommer äga rum på Landstingshuset och talare är David Lega, Kommunalråd i Göteborg samt representant i Partistyrelsen för Kristdemokraterna.