Onödiga urspårningar som skapar onödiga problem

Godståg. Foto: Wikimedia Commons CC BY-SA

Nu har det hänt igen. Historien upprepar sig när godståget som har spårat ur vid Stuvsta orsakar ett enormt och långvarigt trafikkaos. Det är en urspårning som hade kunnat unvikas, med konsekvenser som också hade kunnat undvikas. Nu behövs mer resurser till underhåll och ett nytt järnvägsspår.

Kristdemokrater från Huddinge, Haninge och Nynäshamn skrev i december på Svenska Dagbladets debattsida angående höstens urspårning vid Stockholms södra. De krävde ett nytt spår för godstrafik, för att minska antalet godståg på sträckor som har mycket passagerartrafik:

Olyckan i centrala Stockholm fick stora konsekvenser, som hade kunnat undvikas genom att minska godstrafiken på sträckor med mycket passagerartrafik.

Det viktigaste området där vi behöver lösa den här typen av trafikproblem är Södertörn. Där kommer hanteringen av gods att öka rekordartat de närmaste åren, samtidigt som en mängd nya bostäder byggs.

Många år av tidigare försyndelser när det gäller bristande underhåll av järnvägen riskerar både liv och säkerhet. Eftersom konkurrensen om samma spårutrymme är som hårdast i Stockholmsregionen måste planering för nya spår för godstrafik starta omgående.

Förutom att leda om godstrafiken för att kunna möta det ökande behovet av transporter behöver mer resurser läggas på underhållet av spåren. Enligt uppgifterna i medierna har varningar om sprickor och risk för urspårningar funnits länge, men underhållet har inte prioriterats. För trafiksäkerhetens skull bör mer pengar omedelbart avsättas för underhåll av järnvägsrälsarna.

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde