Operationerna för bröstcancer ska bli fler

– Det är mycket problematiskt att sjukhusen inte har tagit emot det antal patienter som de tidigare har lovat så att antalet bröstcanceroperationer har minskat. Vi kommer nu att följa upp det här. Operationerna ska bli fler så att alla får den vård de behöver i rätt tid.

21 juni 2016

Ella Bohlin (KD)Det säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården i Stockholms län, med anledning av medierapporteringen om att antalet bröstcanceroperationer har minskat med en tredjedel i Stockholms län sedan början av året.

– Vi organiserade om bröstcancervården och införde tre Bröstcentrum för att förbättra för patienterna och ge en mer jämlik vård. Det innebär ett nytt uppdrag för sjukhusen, som de har sagt att de ska klara. Vi i Alliansen accepterar inte att patienter med bröstcancer riskerar att få sämre vård, säger Ella Bohlin.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,