Opposition utan egen mening

Stigs reflexioner
2013:15

I landstingsfullmäktige i onsdags debatterades bland annat frågan om tilläggsavtal till Projektavtalet för Nya Karolinska, NKS. Det handlar om en påbyggnad av behandlingsenheten med fyra våningsplan och som kommer att erbjuda 80 nya vårdplatser.

Behovet av detta tillägg och att behålla Astrid Lindgrens Barnsjukhus för vård är inga överraskningar får någon som kunnat följa arbetet med NKS liksom Framtidsplanen för hälso- och sjukvården de senaste fem-sex åren. Befolkningstillväxten är nu omkring dubbelt så stor som den som angavs i den förra regionplanen. Det medför konsekvenser, stora konsekvenser för hälso- och sjukvården i vårt landsting. Tisdagens beslut i den här frågan är en av konsekvenserna.

Utan egna förslag, men med ett så kallat särskilt uttalande, valde Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet att inte delta i beslutet.

”Vad vilja socialdemokraterna…?” Jag tycker att det är fegt och ett sätt att undandra sig normalt politiskt ansvar, även om man agerar i opposition.

Oppositionens företrädare i den tidigare NKS-beredningen och numera i landstingsstyrelsens arbetsutskott har och har haft lika möjligheter som någon annan person i beslutande funktion att skaffa sig nödvändig information om överväganden och steg i förändring och tillägg för att nå en optimal lösning av de olika frågeställningar som vi kunde förvänta oss uppstå på vägen från beslutet om anbudstilldelning i juni och avtal i juni 2010 till dess att bygget fullföljs.

Välkommen Per Båtelson!

Ett annat beslut som togs i tisdagens landstingsfullmäktige var att utse Per Båtelson till ny ordförande i styrelsen för Karolinska Universitetssjukhuset. Bakom förslaget stod alla gruppledare utom Vänsterpartiets.

I debatten serverade Birgitta Sevefjord, tidigare landstingsråd, ett antal skäl mot förslaget. Hennes farhågor för vad som skulle komma att ske med Karolinska Universitetssjukhuset anser jag vara helt grundlösa, enbart spekulativa. Hon hade inget förslag till alternativ kandidat, men lovade att rösta nej och det i en sluten omröstning, som gäller vid personval.

Debatten mellan Birgitta Sevefjord och mig kan man hitta under ärende 26, Valärenden, på den här länken.

Jag vill hälsa Per Båtelson varmt välkommen till det nya uppdraget.

Stig Nyman (KD)Stig Nyman (KD)
Forsknings- och äldrelandstingsråd

Ett tänkvärt citat – jag erbjuder en repris:

”The care needed, needs a vision!”

Okänd källa

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde